A GIFT FROM HEAVEN

MUHAMMAD SYAHMI ASYRAFF

A GIFT FROM HEAVEN

YOU ARE NOT ALONE......

A GIFT FROM HEAVEN

FAMILY OF FOUR

A GIFT FROM HEAVEN

AUTISM BOLEH

اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, December 13, 2016

IB Oh IB...





International Baccalaureate atau IB program mula diperkenalkan ke beberapa buah sekolah di Malaysia. Program ini berasal dari Geneva, Switzerland. Dikendalikan oleh International Baccalaureate Organisation (IBO) yang juga sebuah badan bukan kerajaan yang beribu pejabat di sana. Namun, peperiksaan dan kurikulum IB  diuruskan oleh pejabatnya di Cardiff, United Kingdom. Singapura merupakan ibu pejabat IB kawasan Asia Pasifik.

Program ini bertujuan untuk menyediakan pelajar bagi menghadapi cabaran abad ke 21. Melahirkan pelajar yang kreatif dan inovatif serta berkemampuan untuk menyelesaikan masalah, berfikiran kritikal, terbuka dan global.

Projek rintis di negara kita telah mencalonkan 10 buah sekolah untuk diperkenalkan kepada program IB termasuk Maktab Melayu Kuala Kangsar, Perak, Kolej Tunku Kurshiah, N.Sembilan,  SMK Sungai Tapang di Sarawak, SMK Seri Tualang, Pahang, SMK (A) SHEIKH ABDUL MALEK, TERENGGANU (sekolah anak istimewa kami belajar), SMK Sultanah Bahiyah, Kedah, SMK Pantai, W.P Labuan, SMK Muhamad Faris Petra, Kelantan, SMK Putrajaya Persint 9, W.P Putrajaya, dan SMK Dato Sheikh Ahmad, Perlis. Middle Years Programme dipilih dimana melibatkan pelajar berusia 13-17 tahun. Kaedah IB ini diambil namun masih mengekalkan kurikulum dan peperiksaan awam Malaysia.

Bagi mendapatkan pengiktirafan sekolah IB, tentulah memerlukan kerja kuat guru-guru juga para pelajar. Namun, kami sebagai ibubapa kepada anak istimewa yang belajar di sekolah calon program IB ini, risau amat rasanya kerana khuatir dengan emosi si anak bila berhadapan dengan bebanan pembelajarannya yang melampau. Autisme tidak sama dengan masalah OKU yang lain. Autisme bersangkut-paut dengan masalah menguruskan emosi. Adakah Syahmi merupakan satu-satunya pelajar istimewa autisme dalam program ini?

Saya pun sebenarnya kurang arif tentang program IB ini secara menyeluruh. Saya masih lagi dalam fasa 'tunggu dan lihat' bagaimana penyesuaian si anak terhadap kerja-kerja sekolahnya. Bukan mudah jadi pelajar rintis bagi program ini. tambahan pula 'dia' pelajar istimewa. Mungkinkah menjadi keperluan untuk Syahmi berpindah ke sekolah lain? Atau, bersangka baik terhadap ketentuan Allah ini, mungkinkah program ini menjadi sinar untuk masa depan Syahmi...

IB Oh IB, memang kamu bikin aku tidak nyenyak tidur mengenangkannya.....

  

Tuesday, December 6, 2016

Gadget Menyebabkan Autisme???





Jika ada yang berkata, AUTISME TERJADI AKIBAT DARI KETAGIHAN GADGET, salah besar kenyataan tu. Mungkin saya bukan doktor atau seseorang yang terlibat dalam dunia perubatan. Tapi, kami sebagai ibubapa kepada anak istimewa ini,  menyangkal sama sekali tentang pernyataan tersebut.

Sebenarnya autisme itu dibawa dari dalam perut ibu lagi. Lahirnya dia, sudah ada sesuatu yang menimbulkan kesangsian tentang keadaan perkembangan si anak. Cuma di saat itu, si ibu/bapa seperti kami tidak mempunyai pengetahuan tentang simptom-simptom autisme. Mahupun rasa 'denial' terhadap kekurangan yang ada pada perkembangan si anak jika dibandingkan dengan bayi-bayi yang seusia dengannya.


Warna warni Autisme

Semenjak lahir lagi anak saya tidak suka didakap. Tidurnya asyik terganggu dengan bunyi-bunyi tertentu walau bayi lain boleh tidur dengan selambanya. Tidak mahu bersosial, malah lebih suka bersendirian bermain dengan objek-objek pelik seperti menyusun botol air minuman dan sebagainya. Mungkin anak orang lain di ketika itu telah bermain dengan toys yang pelbagai. Namun anak saya hanya mampu memusing tayar-tayar kereta mainannya.


Kotak-kotak minuman disusun menjadi permainannya.....
ketika ini usianya 3 tahun

Gadget datang kemudian dalam kehidupan anak saya. Kalau tak silap saya, ketika usianya 4-5 tahun. Namun, saya mengakui ketaksuban terhadap GADGET boleh MENGHADKAN perkembangan positif anak-anak autisme. Perkembangan sosialnya terbantut, kerana terlampau menghadap gadget. Komunikasi dengan persekitaran menjadi kaku. Mereka kelihatannya lebih suka menyendiri.


Wow!

Oleh sebab itu, ramai yang membuat kenyataan bahawa pengaruh gadget yang berlebihan menjadi faktor yang menyebabkan seseorang individu itu mengalami autisme. Sedangkan hakikatnya, autisme sebenarnya wujud semenjak mereka dilahirkan lagi.

Walau kami bukan sesiapa, sebagai ibubapa yang berpengalaman mendidik insan istimewa ini, maka itulah pendapat yang lebih tepat rasanya. Bukan bermakna saya bersetuju anak-anak autisme ini 'dijamu' dengan beraneka gadget. Sebaik-baiknya ketaksuban terhadap gadget ini diminimakan, supaya mereka boleh berada dalam masyarakat dan mampu bersosial sebagaimana insan-insan lain....InshaAllah




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...