Pages - Menu

Sunday, January 31, 2016

Kalau Dah Rezeki....



Segalanya di tangan Tuhan. Bukan cemerlang mana pun dia. Ramai pelajar-pelajar lain yang memperoleh 5A dalam UPSR. Namun, dia diangkat, dijulang bagaikan wira. Mungkin kerana dia 'wira istimewa' maka ia diraikan seolah-olah dia yang terbaik dari teman yang lain.

Alhamdulillah, Tuhan bagi kami nikmat yang manis ini buat seketika. Mungkin orang lain tidak tahu perjuangan kami penuh dengan airmata. Bukan mudah mendidik anak yang mempunyai tingkah laku yang berbeza dari yang lain. Syukur Ya Allah, Kau bersihkan luka-luka kami yang lalu, Kau suntik kami dengan semangat baru. Kau kurniakan kami kekuatan untuk menjaga amanah Mu yang ini dengan baik.

Terima kasih kepada kerajaan Negeri Terengganu, yang mengiktiraf kecemerlangan anak istimewa di kedudukan yang istimewa juga. Terima kasih sekali lagi.

Sesungguhnya, Kamu lah  Ya Allah sebaik-baik perancang....Ya Baari'...Ya Baari'...aamiin

Transformasi Terengganu Baru (terbitan 2015)

Selak sikit....

Syahmi bersama YAB Menteri Besar Terengganu

Monday, January 25, 2016

Kalau Aku Bisa Berkata......





I'm SORRY. I will be saying this to many of you many times over the next 10 years...probably weekly. And I really am.

I'm SORRY because I'm the reason he's in your class. I fought for him to be mainstreamed because all of the doctor's and specialists told me that being in a least restrictive environment among peer models would be best for his development.

I'm SORRY because I know that you aren't trained for this.

I'm SORRY because I know you'll have 35 kids in your class, all with different abilities, and you're going to have pay special attention to my son.

I'm SORRY for every day he acts out or hurts another child or melts down in your classroom.

I'm SORRY because I don't have all the answers.

(Petikan Huffington.com)

Saturday, January 16, 2016

Sensory Brush/Therapressure Brush


Mereka yang mengalami autisme akan menghadapi masalah dalam bertindakbalas dengan rangsangan deria. Ada diantara mereka yang mengalami masalah dengan deria sentuhan, bau dan sebagainya. Jika mengalami masalah dengan deria sentuhan contohnya bagi yang sangat sensitif terhadap bahan-bahan yang diperbuat daripada produk kapas, maka mereka akan mengelak untuk dipakaikan baju yang diperbuat dari bahan tersebut.

Bagaimana membantu mereka menangani masalah dengan deria sentuhan? Menurut Wilbarger Brushing Protocol cara penyelesaian adalah dengan melakukan teknik 'brushing'. Berus yang direka khusus untuk melakukan teknik ini, dikenali sebagai 'Sensory Brush' manakala 'Therapressure Brush' direka dengan saiz yang lebih besar, berbentuk oval bagi memberi kesesuaian dengan genggaman tangan serta mendapatkan hasil yang maksima. Berus ini diperbuat dari plastik yang sangat lembut sifatnya.


Therapressure Brush berbentuk OVAL

Teknik 'brushing' disyorkan untuk dilakukan setiap 2 jam sekali ketika si anak dalam keadaan sedar. 'Brushing' dilakukan ke atas bahagian permukaan kulit si anak secara 'deep pressure' bermula dari bahagian lengan hingga ke kaki. Elakkan tempat-tempat sensitif seperti di muka, dada, perut kerana ia boleh memberikan reaksi tidak diduga seperti termuntah.  Boleh dilakukan selagi ia memberi manfaat kepada mereka. Ini merupakan salah satu cara yang disyorkan bagi mengatasi masalah sensory anak-anak autisme.

Dikhabarkan teknik ini telah memberi input positif terhadap anak-anak yang mengalami autisme. Misalnya berkurangnya rasa takut/tidak selesa si anak ketika disentuh, meningkatkan daya fokus dan sebagainya.

Jom kita mencuba teknik ini. Lakukan sendiri di rumah, dan sama-sama nantikan hasilnya.


'Brushing Technique' 

Monday, January 11, 2016

Hello...Hello....



Hello....Hello......

Jam di dinding 9.50am. Handphone berbunyi lalu sayup-sayup kedengaran suara si anak, "Hello...hello. Syahmi ni, saya nak balik rumah ibu, saya sakit perut." Semenjak semalam lagi kami anak beranak mengalami cirit-birit kerana keracunan makanan agaknya.

Setelah dua kali 'melepas' di waktu kelasnya, si anak memberanikan diri memberitahu Ketua dan Guru Kelas tentang keadaannya dan meminta izin untuk balik ke rumah. Kemudian si anak ke Pejabat sekolah untuk mengisi borang sebagaimana yang dikehendaki sebelum pulang ke rumah. Sebelum itu, sempat juga dia meminta keizinan Guru Kelasnya untuk menggunakan handphone bagi menghubungi ibu.

Pengalaman anak istimewa bersekolah di aliran perdana  amat berharga kerana ia dapat mengajar anak ini berdikari. Biar kekadang menjadi bahan tatapan sinis, ejekan dan sebagainya, namun dalam masa yang sama si anak dapat belajar menyesuaikan diri di kalangan insan-insan tipikal.

Sesungguhnya setiap detik merupakan pengalaman berharga buat si anak......


Syahmi


Saturday, January 2, 2016

Rayani Air.....







Tahukah anda,  RAYANI AIR berasal dari gabungan nama suami isteri RAvi Alagendrran serta isterinya KarthiYANI Govindan keturunan India Malaysia yang juga merupakan pemilik syarikat penerbangan terbaru di negara kita. 

Inilah ilmu yang saya perolehi dari 'kamus' penerbangan kami...SYAHMI....Terima Kasih, kerana pengetahuan tentang dunia penerbangan mu sentiasa yang terkini.




Friday, January 1, 2016

Yang 'Severe' Dengan Yang 'Mild'...





Susah sebenarnya hendak mengkasifikasi autisme seseorang individu di tahap mana. Mereka di dalam spektrum sebagaimana pelangi, maknanya mereka berada dalam pelbagai keadaan. Tiada yang bersamaan antara satu sama lain. Yang 'severe', yang 'mild', yang 'high function' hanyalah sekadar label.

Hindari mempersoalkan secara berlebihan di mana tahap autisme si anak. Percayalah, mereka boleh berubah jika dibantu. Jangan pula meletakkan harapan terlalu tinggi terhadap mereka. Jika mereka berada di tahap 'high function' juga, masih perlukan intervensi tertentu bagi menangani permasalahan yang dihadapi.

Mereka merupakan ujian dari-Nya buat insan-insan sekeliling. Terutama kepada ahli keluarganya, saudara mara, sahabat handai, guru-guru, pemimpin, pemerintah dan lain-lainnya.


BAGAIMANA TAHAP KEFUNGSIAN MEREKA DINILAI

Pengamal perubatan terutamanya Pakar Psychologist di luar negara menggunakan ujian tertentu untuk mengenalpasti tahap fungsi individu autisme iaitu melalui penilaian CARS (Childhood Autism Rating Scale). Mereka akan dinilai mengikut skala 1-4 dimana 4 merupakan nilaian  tahap yang paling 'severe' (low function). Namun sebaliknya, jika nilai yang diperolehi semakin rendah bermaksud mereka berada di bawah 'high function' atau 'mild autism'.


A.  'LOW FUNCTIONING' ATAU 'SEVERE AUTISME'

Kebiasaannya mereka yang didiagnose sebagai 'low functioning' diklasifikasikan di bawah Classic Autism, Childhood Disintegrative Disorder atau Rett Syndrome. Kebanyakan golongan ini kena dibantu seumur hidupnya. Ciri-ciri lain yang termasuk dalam kategori ini ialah :


                      -   Terjejasnya  fungsi mental dan kognitif serta sesetengahnya
                          pula hingga ke paras terencat akal.

                          Kebiasaannya mempunya IQ bawah dari 70 dan kurang upaya
                          menguruskan diri juga berkomunikasi.

                      -   Kekurangan dari segi bahasa

                          Beberapa percent dari golongan ini non-verbal. Manakala yang
                          berupaya bertutur pula mengalami masalah besar menggunakan
                          perkataan dalam komunikasi.

                     -   Masalah Tingkah Laku

                         Masalah sensory yang serius, masalah komunikasi mengundang
                         kepada perlakuan yang boleh mengganggu persekitaran seperti
                         tantrum atau sangat marah apabila rutinnya berubah.

                    -   Masalah Sosial

                        Sukar untuk berinteraksi dengan golongan ini kerana mereka tidak
                        mengambil perhatian terhadap percakapan/perbuatan pihak lain
                        di sekeliling mereka.


B.  'MODERATE' AUTISME

Kebiasaannya mereka didiagnose sebagai Classic Autism, Childhood Disintegrative Disorder, Rett's Syndrome or PDD-NOS. Golongan ini masih perlukan bantuan dalam urusan kehidupan namun dalam hal yang tertentu mereka masih mampu menguruskannya dengan sendiri. Ciri-ciri lain yang termasuk dalam kategori ini ialah :


                    -   IQ Normal Atau Bawah Normal

                        Kebiasaannya mempunyai IQ normal 100 atau bawah dari normal.
                        Mengalami kesukaran untuk menguruskan diri.

                    -   Kesukaran Berkomunikasi

                        Mereka yang berada di bawah 'Moderate Autism', mengalami
                        masalah untuk berkomunikasi secara berkesan seperti menggunakan
                        bahasa 'repetitive'. Mereka lebih cenderung berkomunikasi melalui
                        bahasa isyarat atau menggunakan peranti berteknologi.

                    -   Beberapa Masalah Tingkah Laku

                        'Spinning', 'Rocking', 'Hand Flapping', jalan berjengket merupakan
                        perlakuan yang biasa dilakukan apabila golongan ini menghadapi
                        masalah sensory seperti pendedahan berlebihan kepada bunyi dan
                        sebagainya.

                    -   Masalah Sosial

                        Bersendirian dan tidak pandai berinteraksi dengan pihak lain.
                        Sukar bagi pihak lain untuk mendapatkan perhatian mereka.
                        Namun, mereka sedar dengan  kehadiran pihak ke dua di
                        kelilingnya.


C.  'HIGH FUNCTIONING' ATAU 'MILD AUTISM'

Kebiasaannya pula mereka didiagnose sebagai Asperger's Disorder, Classic High-Functioning
Autism, PDD-NOS. Mereka biasanya boleh hidup seperti insan lain, bekerja dan berupaya untuk menggalas tanggungjawab. Antara ciri-ciri mereka yang berada dalam kategori ini ialah :


                    -   IQ Normal Atau Lebih Dari Normal

                        Namun mereka tetap bergelut untuk membuat keputusan yang harus
                        dilakukan serta-merta mahu pun menukar rutin secara mendadak.

                   -    Skill Verbal Yang Normal Namun Cabaran Berkomunikasi Tetap Wujud

                        Verbal merupakan ciri yang wajib ada apabila seseorang individu
                        autism didiagnose sebagai 'high-functioning autism'. Namun
                        ada yang mengalami tone percakapan seperti robot atau pelik antonasi-
                        nya. Mereka mungkin faham perkataan sinonim namun keliru menggunakan
                        pada tempat yang betul.

                   -   Masalah Tingkah Laku Yang Minimum

                       Mengalami masalah sensory yang minimum. Kurang senang dengan
                       perubahan juga kekadang melakukan sedikit gerakan 'repetative' .
                       Mereka sangat berminat terhadap sesuatu topik sahaja.

                   -   Abnormal Dalam Bersosial

                       Berhadapan masalah dalam interaksi sosial seperti 'eye-contact',
                       kesukaran mentafsir bahasa tubuh, menggunakan tone suara yang pelik.
                       Mereka juga mengalami kesukaran dalam menyesuaikan interaksi  dengan
                       pihak yang tidak sama baya dengannya. Selain itu, mereka juga sukar
                       menerima perspektif pihak lain.


                     
BOLEHKAH TAHAP FUNGSINYA BERUBAH?

Mereka boleh berubah jika dilakukan intervensi dari awal usia lagi. Jangan bertangguh-tangguh. Cari ilmu, dapatkan khidmat nasihat dari mereka yang pakar, juga dari ibubapa yang mempunyai pengalaman membesarkan anak istimewa ini. Terapi Pertuturan, Terapi Cara Kerja merupakan antara rangkaian intervensi yang boleh membantu mereka.

Elakkan merasa tertekan dengan label-label tersebut. Autisme tiada ubat/pil yang specifik untuk memulihkannya. Hanya INTERVENSI dapat membantu meminimakan masalah mereka. InshaAllah