اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, October 18, 2012

Elaun RM150 Lesap........Anak 'Selekeh' Ke Sekolah

             
                  Dulu RM50 sahaja, namun ia telah dinaikkan ke RM150 sebulan bermula 2009. Elaun Murid Khas (EMK) merupakan antara kemudahan yang diperolehi oleh murid pemegang kad OKU selagi mereka belajar di sekolah-sekolah kerajaan, pusat-pusat Pemulihan Dalam Komuniti mahupun pusat-pusat pendidikan anak-anak istimewa kelolaan NGO yang diiktiraf seperti Nasom.


Bukan sampai berguni....cuma RM150 sebulan

                 Bagi yang 'Ada' tidak banyak nilainya kalau setakat RM150 sebulan......tapi bagi yang 'Tiada' jumlah tersebut sangat-sangat membantu mereka untuk menampung keperluan anak-anak istimewa masing-masing bersekolah. Sewajarnyalah elaun ini diwujudkan bagi membantu ibubapa 'terpilih' dengan anugerah anak istimewa untuk diberi pendidikan sewajarnya di sekolah.


                 Namun Elaun Murid Khas ini kekadang menjadi satu masalah kepada pihak sekolah untuk menguruskannya. Rambut sama hitam, hati lain-lain. Pelbagai kerenah manusia ada apabila membicarakan soal  'wang'. Ada segelintir ibubapa yang mengambil kesempatan ke atas elaun tersebut untuk dibelanjakan  bagi tujuan yang tidak bertanggungjawab.


                  Kerana segelintir yang buat hal.....semua ibubapa menerima tempiasnya. Buku Simpanan BSN terpaksa disimpan oleh pihak sekolah untuk tujuan pemantauan, jumlah pengeluaran juga telah dihadkan dek kerana penyalahgunaan oleh pihak-pihak yang terbabit.


Yang selekeh bukan identiti anak-anak Pendidikan Khas!
                 
                   Bertambah malang lagi, ada ibubapa yang sanggup membiarkan anak-anak istimewa ke sekolah tanpa kelengkapan yang sepatutnya. Baju lusuh, stokin koyak rabak, kasut tidak pernah dibersihkan hingga menyebabkan masyarakat luar  memandang sinis terhadap anak-anak di Pendidikan Khas. Kasihan anak-anak istimewa, sedangkan mereka telah diberi elaun tetap untuk pendidikan mereka. Sepatutnya, ke sinilah elaun itu disalurkan supaya anak-anak istimewa juga dijaga ketrampilan diri ketika ke sekolah. Lebih menyedihkan lagi apabila guru meminta bantuan kewangan untuk menjalankan aktiviti di sekolah, ramai juga yang buat tak kisah.....

               
                  Jangan kita bersangka bahawa anak-anak istimewa tidak menjanjikan apa-apa untuk masa depan. Rezeki di tangan Tuhan, amanahNya harus kita jaga dengan menunaikan haknya. Mereka juga selayaknya dilayan seperti anak-anak tipikal lain malahan sepatutnya lebih istimewa dari setiap sudut.....renung-renungkanlah.....
                 
                 

               
                  

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...