Pages - Menu

Tuesday, February 25, 2014

Hasil Yang Berbaloi-baloi....



Ujian Penilaian Kelas Kafa


                Suatu ketika si ibu menjadi penunggu setia di kantin sekolah bagi melayan 'anxiety' si anak untuk ke kelas KAFA. Bukan sehari bukan jua dua, sebulan ibunya menguatkan semangat untuk bertunggu-tangga di sekolah sepanjang si anak berada di dalam kelas tersebut.

           
                Tahap 'anxiety' yang menjadi-jadi ketika di awal persekolahan menyebabkan si anak ketinggalan setahun kelas KAFA berbanding dengan anak-anak seusia. Si anak hanya mengikuti kelas KAFA selama 2 tahun berbanding dengan rakan-rakan lain yang sepatutnya 3 tahun. Namun tiada usaha yang sia-sia, ibu tidak membiarkan 'anxiety' si anak mengatasi keperluan pendidikan agamanya.


               Ketika si anak menjejakkan kaki di Tahun 4, ibu kuatkah semangat untuk memasukkan si anak ke kelas Kafa di sebelah petang, walaupun 'diarahnya' si ibu menjadi penunggu di kantin sekolah selama mana dia menghadiri kelas (2.00pm-3.45pm). Sebulan ibu mengikuti kehendaknya, lama kelamaan dipujuk-pujuk, kemudian buat social story yang mana patut, akhirnya dia lebih berkeyakinan untuk menghadiri kelas KAFA tanpa perlu diteman ibu lagi.


               Namun, si ibu akan memastikan ia berada semula di sekolah sebelum si anak menamatkan kelasnya. Akhirnya si anak terbiasa dengan rutin tersebut, dan dapat memahamkan tanggungjawabnya menghadiri kelas KAFA di sebelah petang. Masalah utama si anak sebenarnya bukan terhadap pembelajarannya di kelas tersebut. Tetapi faktor 'anxiety', takut-takut ibunya lambat atau tak datang untuk mengambilnya bila kelas selesai.


                Tahun ke 2 menyertai kelas KAFA, dia telah pandai solat berjemaah dengan kawan-kawannya. Telah boleh menghafaz surah-surah, tidak membebel lagi untuk ke kelas seperti dulu-dulu. "Syahmi lebih berdisiplin jika dibandingkan dengan anak-anak normal"... kata Ustaz Din (guru kelas KAFA).


Kenangan 2012....Syahmi (10 thn) telah membiasakan
dirinya untuk berwuduk bagi menunaikan solat berjemaah

Kenangan 2012.....Syahmi  (ke 5 dari kiri, saf ke 2)
 telah pandai solat berjemaah


               Alhamdulillah, kelmarin diumumkan keputusan Ujian Pencapaian Kelas KAFA yang didudukinya akhir tahun lalu. Syahmi beroleh 8A bersama 15 orang lagi rakan-rakannya dengan menggenggam keputusan yang cemerlang. Berbaloi-baloi rasanya usaha si ibu dalam melayan kerenah si anak yang istimewa. Siapa sangka di celah-celah kejayaan anak-anak ini, seorang darinya anak istimewa, autisme...


                Syukran, syukran, syukran Ya Allah.....


Berjaya jua akhirnya....alhamdulillah

Wednesday, February 19, 2014

Visual Leaner...



Bukan mudah untuk memberi kefahaman terhadap istilah-istilah tertentu kepada individu autisme. Umpamanya, membezakan istilah-istilah Kata Ganda Separa seperti Kekuda, Kekisi, Tetupai, Sesiku, Jejari, Tetulang dan seumpamnya.


Mari kita mengenali istilah-istilah ini secara visual......kalau bisa, ingin rasanya ditunjukkan pada Syahmi secara langsung. Berjalan-jalan sambil memperkenalkan si anak dengan bahan-bahan tersebut. Apakan daya, zaman kini kekuda juga sukar dilihat lagi disebabkan rumah-rumah hampir kesemuanya dilengkapi dengan lelangit canggih.



                           KEKUDA :  Bermaksud kayu/logam penyangga tulang bumbung rumah



           


                            KEKISI :  Bermaksud batang-batang dari kayu/logam yang dipasang berdiri
                                             pada tingkap atau lain-lain. Juga dipanggil sebagai jeriji.






                             TETUPAI :  Bermaksud  keratan kayu yang dilekapkan pada sesuatu
                                                 bahagian seperti tiang bertujuan untuk menyangga.






                            SESIKU :  Bermaksud  alat yang berbentuk 'L' atau 'T' untuk melukis mahupun
                                              mengukur sudut tepat


Sesiku 'L'

Sesiku 'T'


                           JEJARI :  Bermaksud bilah besi yang menghubungkan pusat roda dengan
                                           rim.






                            TETULANG :  Bermaksud rangka bentuk rumah/bangunan.





Bila ianya telah divisualkan, Syahmi tentu lebih mudah faham dan boleh menjawab soalan-soalan seperti di bawah dengan betul. Lain kali jangan silap menjawab lagi ya anak ku!



Jawapan :   (B)

Tuesday, February 18, 2014

Antara Keistimewaan Calon Berkeperluan Khas Ketika Menghadapi Peperiksaan Awam



UPSR dah dekat....

                Maklumat ini diringkaskan, mengkhusus kepada Calon Berkeperluan Khas (CBK) Masalah Pembelajaran seperti calon-calon yang mengalami Autisme, ADHD, Terencat Akal, Down Syndrome dan sebagainya. Beberapa keistimewaan yang dipertimbangkan untuk diberi kepada CBK kategori ini antaranya termasuklah :


                            -  KHIDMAT GURU PENDAMPING


                                Khidmat Guru Pendamping diperlukan bagi memastikan calon lebih fokus
                                dan berada di dalam keadaan terkawal  ketika di bilik peperiksaan. Dibenarkan
                                dalam 2 keadaan iaitu :
                 

                                          (a) Berada di luar bilik atau dewan peperiksaan. Kebenaran boleh diperolehi
                                               dari Ketua Pengawas pada hari peperiksaan; atau

                                          (b) Berada di dalam bilik peperiksaan. Kebenaran harus dipohon oleh pihak
                                               sekolah sebelum peperiksaan.


                               (Namun, terdapat aspek-aspek tertentu yang dipertimbangkan terlebih dahulu
                                sebelum keistimewaan mendapat kelulusan. Secara detail kena dapatkan maklumat
                                lengkap dari pengurusan sekolah)
                                         
                                       
                                         
                            -  PEMBERIAN TAMBAHAN MASA


                                Masa yang diperuntukkan ini adalah untuk semua jenis kertas peperiksaan. Namun
                                jadual di bawah tidak digunapakai bagi calon bermasalah pendengaran.

                         
                                Bil        Masa yang diperuntukkan dalam jadual waktu         Masa tambahan diberi

                                1.            1 jam atau kurang - 1 jam 30 minit                             30 minit
                                2.            Lebih 1 jam 30 minit - 2 jam 30 minit                         1 jam
                                3.            Lebih 2 jam 30 minit                                                      1 jam 30 minit
                     

               Mungkin maklumat ini sangat penting bagi ibubapa anak-anak (CBK) yang ingin menduduki peperiksaan awam seperti UPSR dan lain-lainnya. Namun, harus diingatkan bahawa segala keistimewaan, kemudahan dan perkhidmatan di atas tertakluk atas kelulusan Pengarah Peperiksaan.


                Pastikan di awal-awal tahun lagi perbincangan dilakukan oleh ibubapa bersama Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas bagi memutuskan procedure yang sesuai dengan keadaan si anak untuk menghadapi peperiksaan. Jangan dilengah-lengahkan, ambil peluang yang disediakan untuk anak-anak istimewa kita.....



Saturday, February 8, 2014

Merentas Desa SKSB II 2014 (6hb Feb 2014)



Dimulakan dengan sesi memanaskan badan......

Santai bersama rakan-rakan sementara menunggu acara dimulakan......


Masih mampu tersenyum kerana masih bertenaga.....

Perjalanan bermula......


Sampai jua akhirnya di garisan penamat....mendaftarkan nama dalam keadaan
kepenatan yang tidak terucap.....hingga terjelepok!


                Jauh sekali menjadi juara, bukan juga naib juara, atau tempat ke tiga, namun saya bangga kerana Syahmi telah berjaya menamatkan acara yang jaraknya kira-kira 4.3km. Syahmi juga mampu memberi 1 mata kepada Rumah Kuning (Hang Lekir) untuk meraih tempat ke 2 dalam persaingan antara rumah.

           
                 Tahun depan, tiada  lagi kelibat Syahmi di Sekolah Keb.Seri Budiman II. Syahmi akan naik ke Tingkatan 1 dengan suasana yang berlainan. Mungkinkah Syahmi akan menemui lagi kelompok guru-guru dan rakan-rakan yang memahami kekurangan yang ada padanya? Hanya Dia yang maha mengetahui segalanya. Kita hanya mampu berdoa, semoga perjalanan kamu dipermudahkan-Nya.....aamiin

                         
             


             


             

Monday, February 3, 2014

Gong Xi Fa Cai 2014



Tahun Kuda....2014

                     
                Menurut zodiak masyarakat Cina, mereka yang dilahirkan pada tahun 2002 juga tergolong dalam tahun kuda termasuklah Syahmi. Nampaknya tahun kuda datang lagi tahun 2014 ini.

                Seperti biasa, Tahun Baru Cina kami mengunjungi teman-teman berbangsa Cina yang banyak membantu perkembangan positif Syahmi sebagai anak autisme. Tidak mengira bangsa dan agama, kedua-duanya sentiasa ada di saat-saat kami memerlukan bantuan.


Syahmi bersama Aunty Toh (S/N Klinik Pakar Sultanah Nur Zahirah,
Kuala Terengganu) serta suami ...

Dari kecil sampai si anak telah besar panjang .......Aunty Toh sedia
memberi pertolongan

Masyarakat Cina di Terengganu kebanyakannya akan menyediakan makanan
Melayu seperti  Laksa Terengganu yang ditempah khas dari
caterer Muslim ketika menyambut Tahun Baru Cina


Gendang gendut tali kecapi...kenyang perut senang hati......
               
               Aunty Toh, sering membantu kami apabila berurusan dangan Klinik Pakar Hospital Sultanah Nur Zahirah. Semenjak 1st appointment dengan pihak hospital (2007), bertemu Pakar Kanak-Kanak, Pakar Perunding Psychiatrist, menghadiri sesi Terapi Pertuturan, menjalankan procedure berkhatan, bertemu dengan Pakar Ortopaedik, pokoknya dalam apa jua keadaan beliau sentiasa bersedia membantu.


Syahmi dan Teacher Ling (2013)....Tahun Baru Cina  2014 tidak
berkesempatan untuk berposing.....

               Sementara Teacher Ling pula, merupakan guru yang menemani Syahmi di zaman si anak  melalui zaman kritikal menjalani proses transisi dari persekolahan di PPKIBP ke aliran perdana sepenuh masa. Tanpa sokongan guru ini, dimana lagi agaknya tempat si anak hendak menyandarkan bahunya di kala duka, di kala keliru dengan suasana pembelajaran yang berbeza dari kebiasaannya. Jika di Pra Pendidikan Khas hanya berteman dengan beberapa rakan sekelas, tapi apabila berada di aliran perdana, bergaul dengan berpuluh-puluh rakan sekelas dengan pelbagai ragam.


               Terima kasih keduanya, walau bukan sebangsa dan seagama, perasaan hormat menghormati sesama kita mengatasi segala perbezaan yang ada. Wonderful Malaysia......


Red Packet tidak dilupa.....