اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, June 16, 2015

Ukhwah...


Lidi kalau sebatang pasti mudah patah atau dipatah-patahkan. Tapi apabila lidi telah menjadi seberkas, ia menjadi lebih kukuh dan boleh dibuat penyapu. Kehidupan kita juga begitu. Kita disarankan hidup dalam berjemaah. Bersama-sama, tolong menolong dalam membuat kebaikan, membantu ketika sesiapa dari kita berada dalam kesusahan.


Lidi bila diberkas, menjadi penyapu yang banyak kegunaannya...

Keluarga yang mempunyai anak istimewa, kekadang disisih oleh masyarakat. Mereka dipandang serong disebabkan kelainan yang ada pada si anak. Pandangan yang seumpamanya membuatkan ibubapa anak istimewa, enggan bercampur gaul dengan masyarakat kerana sakit hati atau malu atas kekurangan yang ada pada si anak.

Sekarang, internet mudah diperolehi, smartphone hampir semua kita memilikinya. Kita boleh berhubung antara satu sama lain dengan mudah. Cari kawan-kawan 'sekasut'. Kita buat perjumpaan. Kita adakan aktiviti bermanfaat. Kita bertukar-tukar fikiran. Jiwa kita lebih tenteram apabila bertemu dengan mereka yang memahami keadaan kita.

Beginilah keadaannya apabila kita bersama-sama menghadapi susah dan senang. Muka sentiasa senyum. Bila berpisah, rasa payah. Rindu merindui sesama kita. Anak-anak mendapat kawan, yang tipikal mahu pun yang istimewa bersama bermain. Belajar menerima kekurangan dan kelebihan yang ada. Sesungguhnya kita semua tiada yang sempurna. Pasti ada cacat celanya di sana sini. Kita saling ingat memperingati.


















Beginilah sekitar majlis BBQ Persatuan Sahabat Faqeh Terengganu yang berlangsung baru-baru ini pada tanggal 13hb June 2015 bersamaan hari Sabtu jam 2.30pm - 5.30pm. Alhamdulillah semakin ramai yang join persatuan ini, semakin meriah dan jelas keakraban yang terhasil.

Saya sekadar mengusulkan kepada ibubapa yang mempunyai anak istimewa, bersatulah demi anak-anak kita. Suara kita akan lebih didengari apabila kita bersatu. Kalau bukan kita, siapa lagi yang hendak memperjuangkan hak anak-anak kita?

Semoga ukhwah kami di Persatuan Sahabat Faqeh Terengganu berpanjangan....aamiin

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...