اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, July 19, 2016

Majlis Pemuafakatan Pelajar Tingkatan 2 SMK (A) Sheikh Abdul Malek



Melangkah kaki masuk ke kawasan sekolah pada hari ini dengan seribu debaran. Orang lain mungkin boleh senyum lebar dengan keupayaan si anak dalam pembelajarannya di sekolah. Sedangkan kita ibubapa pada anak istimewa, faham sangat tentang keperluan si anak yang sedikit berbeza dengan anak-anak tipikal yang lain. Kekurangan golongan ini menyebabkan si anak istimewa terpaksa bekerja keras dalam menyaingi mereka. Begitulah perasaan ibubapa anak istimewa apabila si anak berada dalam kelas inklusif.

Bercakap dari hati ke hati, segala perkembangan si anak terutama behaviornya di sekolah. Maklumbalas guru kelas tentang tingkahlaku dan prestasi pembelajarannya.

" Ustazah, saya datang ke sini hanya untuk mengetahui perkembangan Syahmi dalam menyesuaikan tingkahlaku ketika berhadapan masyarakat sekolah. Saya mahukan dia tahu menghormati gurunya, hak rakan-rakan sekeliling, dan bijak mengendalikan diri dalam situasi tertentu. Saya tidak mengejar A, dalam subjek pembelajarannya. Dapat bersekolah seperti orang lain juga, telah dikira membanggakan. Di luar sana, berapa ramai anak-anak yang senasib dengannya tidak dapat bersekolah."

Seperti biasa, airmata ibu bergenang walau berkali-kali berjanji pada diri sendiri tidak akan menangis lagi bila berdepan dengan pihak lain apabila berbincang tentang hal anak istimewa kami. Tidak sekering mana hati si ibu apabila membicarakan tentang anaknya.

Guru Tingkatan  2 Al Tirmizi, Ustazah Saiedah binti Embong
bersama pelajarnya. Syahmi (kanan sekali)

Maklumbalas Ustazah Saiedah, Guru Tingkatan 2 Al Tirmizi terhadap perkembangan Syahmi amat melegakan hati. "Saya masih belajar puan untuk menjadi pendidik yang memahaminya semasa di sekolah. Tuan Pengetua juga telah mengambil langkah awal, memperingatkan kepada seluruh guru-guru Tingkatan 1- Tingkatan 3 tentang kehadiran anak istimewa autisme dalam sekolah kita. Nota yang puan beri hari tu, menjadi panduan kami semua." (Nota yang dimaksudkan, surat panjang lebar dari ibu buat pihak sekolah yang mencatatkan tentang kekurangan/kelainan yang ada pada si anak autisme bernama Syahmi). "Kami akan cuba sebaik mungkin membantu anak puan. Kedudukan Syahmi di dalam kelas 8/29, sementara keseluruhan pelajar 73/227. Berkelakuan baik. Prestasi pembelajarannya sederhana.

Apa lagi yang harus diucapkan selain dari kata syukur kepada-Nya. Alhamdulillah, semoga perjalanan kamu sentiasa dirahmati-Nya wahai anak ku Syahmi. Walau bukan yang terbaik, pencapaian ini sudah cukup membanggakan ibu dan ayah. Kita cuba pertingkatkan lagi subjek-subjek yang lemah di masa akan datang, InshaAllah....

Keputusan Peperiksaan Pertengahan Tahun Tingkatan 2, 2016

Mampu tersenyum bersama rakan-rakannya, ibulah yang
paling gembira







0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...