اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, July 21, 2015

Suasana Raya Di Kampung....1436H




Lapang dada menjejaki kampung halaman, Lubuk Merbau, Kuala Kangsar, Perak. Suasana kampung pinggir bandar, kira-kira 10 minit memandu sahaja. Dikelilingi pokok-pokok rambutan tua, durian dengan laman yang luas. Boleh parking 20 buah kereta keluasannya.


Aman damai suasananya. keluasan halaman menyebabkan ketiak berpeluh untuk menguruskannya. Rumput kena selalu dipotong, sampah sarap kena dikutip. Bukan perkara mudah sebenarnya. Datang weh....datangggggg

Rumah peninggalan 'Apak'....2 tahun setelah pemergiannya, anak cucu masih berkunjung ke rumah bertuah ini. Rumah yang meninggalkan berjuta kenangan buat kami sekeluarga. Ada diantara kami yang lahir di sini, berkahwin di sini dan macam-macam lagi kenangan yang ada.

Lemang, juadah yang wajib disediakan ketika menyambut hariraya. Bukan mudah hendak menyediakannya. hanya yang 'expert' sahaja mampu menghasilkan lemang  terbaik. Cukup lemaknya, lembut, jauh sekali hangussss

'Panjut' merupakan deretan pelita yang dipasang untuk memeriahkan malam raya. Ramai juga yang telah meninggalkan tradisi ini. Jika sekadar untuk menyeronokkan anak-anak rasanya tidak bersalahan di sisi agama. Janji kita bersederhana, tidak membazir.

Berpakaian anak beranak untuk ke masjid, warna sedondon, bersampin juga bersongkok. Bila meningkat remaja, si anak harus diajar dengan kemahiran pengurusan diri seperti memakaikan sampin. Membiasakannya dengan kemahiran baru dapat meningkatkan keyakinan diri mereka ketika di khalayak nanti.

Mengingati mereka yang telah pergi sambil mengingati diri sendiri bahawa hidup akan ada jalan penyudahnya. Menziarah kubur 'Atok Sate' di Jalan Gurap, Ipoh. 20 tahun lebih beliau meninggalkan kami. Sedekahkan ayat-ayat suci Al Quran, semoga ruhnya dicucuri rahmat....aamiin

Bergambar bersama Tok Chik (datuk saudara). Berkenalan dengan saudara mara ketika ayah/ibu masih ada. Nanti bila kami telah pergi, kamu tahu yang mana keluarga mu. Jangan lupa asal usul, yang tua biasanya akan mendahului kita. Namun yang muda jangan alpa dengan 'kebiasaan' itu kerana ajal, jodoh pertemuan di tangan-Nya belaka.

Akhir sekali ucapan Selamat Hariraya dari kami sekeluarga. 

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...