A GIFT FROM HEAVEN

MUHAMMAD SYAHMI ASYRAFF

A GIFT FROM HEAVEN

YOU ARE NOT ALONE......

A GIFT FROM HEAVEN

FAMILY OF FOUR

A GIFT FROM HEAVEN

AUTISM BOLEH

اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, December 24, 2013

Masalah Memproses 'Hidden Curriculum'......



Lebih mudah untuk menggambarkan tentang
 'Hidden Curriculum'

Persekitaran kita dipenuhi  dengan undang-undang. Semua manusia kena patuh pada undang-undang demi kemaslahatan masyarakat itu sendiri. Namun sedarkah kita wujudnya undang-undang tidak bertulis yang digunapakai oleh manusia tanpa perlu diajar kerana otak manusia yang normal berupaya untuk memprosesnya secara semulajadi. Inilah yang dimaksudkan sebagai 'hidden curriculum'.


Kurikulum yang inilah menjadi permasalahan besar bagi golongan autisme untuk memahaminya secara semulajadi kerana kekurangan di bahagian otak yang tertentu menyebabkan mereka mengalami kesukaran dalam memproses maklumat yang berbentuk sebegini. Kurangnya kefahaman terhadap informasi sosial yang ini menyebabkan mereka kerap tersisih dari masyarakat, ditertawakan dan dikatakan pelik oleh mereka di sekeliling.


'Hidden Curriculum' sangat luas skopnya iaitu merentasi  umur, jantina, bangsa, persekitaran termasuk di sekolah, rumah, tempat kerja, masyarakat dan sebagainya. Mungkin kita tidak perasan bahawa 'body language' juga tergolong dalam 'Hidden Curriculum'. Begitu juga perkataan-perkataan tertentu yang mempunyai banyak makna/maksud. Ianya mesti diadaptasikan dalam kehidupan seharian  bagi menjamin perhubungan sosial yang baik dan berkesan dalam masyarakat.


Seraut wajah dengan
 pelbagai makna!

EMOSI


Emosi juga merupakan salah satu bentuk 'Hidden Curriculum' yang menjadi kesukaran bagi autisme untuk memahami secara semulajadi. Hanya dengan senyuman sahaja boleh menggambarkan pelbagai maksud. Ada yang senyum sumbing, ada yang senyum kambing, ada pula yang senyum tawar dan pelbagai lagi bentuk senyuman yang menggambarkan emosi yang berbeza. Tidak semua senyuman membawa maksud suka, gembira dan ceria kerana ada sesetengah orang sebenarnya senyum dibuat-buat tanda tidak ikhlas, dan ada yang senyum membawa  maksud sindiran dan pelbagai lagi luahan emosi melalui sebuah senyuman.                           
   
PERKATAAN


Perkataan juga salah satu bentuk 'Hidden Curriculum' yang wujud tanpa kita sedari. Kekadang ianya berupa jenaka tapi dipandang serius oleh seseorang yang mengalami autisme. Contohnya dalam masyarakat Melayu, kebiasaannya ibu-ibu sering menegur anak-anak dengan perkataan yang baik-baik. Misalnya jika si ibu memarahi anak kecilnya yang melakukan kesalahan namun si ibu tetap berkata " Anak bertuah" bagi mengelakkan dari menyebut perkataan yang tidak baik terhadap anak-anak. Oleh itu, sebagai  ibubapa kita kena lebih berhati-hati ketika menggunakan perkataan dalam berkomunikasi dengan anak-anak autisme kerana ditakuti mereka tersalah tafsir maksud yang tersirat dari perkataan-perkataan tersebut. Gunakanlah bahasa yang jelas supaya lebih mudah difahami.


Hidden Curriculum!!


Contoh situasi yang menggambarkan 'Hidden Curriculum' dalam komuniti sekolah dimana tindakbalas yang berbeza boleh dikesan antara yang autisme dengan mereka yang normal :


                            SITUASI

                            Di sekolah, loceng berbunyi menandakan telah tamat waktu guru mengajar
                            bagi sesuatu subjek. Namun si guru masih meneruskan pengajarannya buat
                            beberapa ketika lagi bagi menyudahkan pembelajaran berkenaan untuk hari
                            tersebut.

Bila loceng berbunyi di sekolah.....


                           Tindakbalas anak autisme :

                                                                Si anak mula gelisah lalu memaklumkan pada si guru
                                                                bahawa masa mengajar telah tamat kerana loceng telah
                                                                berbunyi. Mungkin si guru juga kurang senang dengan
                                                                tindakan si anak.

                           Tindakbalas anak tipikal :

                                                             Daya pemikiran mereka berupaya memproses secara
                                                             semulajadi situasi 'Hidden Curriculum' dimana seorang
                                                             guru kadang kala terpaksa melanjutkan sedikit masa lagi
                                                             bagi menyudahkan pembelajaran pada hari berkenaan.
                                                             Tidak bermakna loceng berbunyi, si guru meninggalkan
                                                             kelas serta merta.


 Penerimaan mereka terhadap situasi 'Hidden Curriculum' sangat terbatas dan harus diberi  kefahaman yang betul serta tidak dibiarkan begitu sahaja. Menurut kata pakar terdapat tip-tip tertentu untuk membantu golongan ini bagi mendapatkan kefahaman terhadap 'Hidden Curriculum' termasuklah  :


                         -  PEMAHAMAN SECARA BERTULIS ATAU SECARA  DIRECT

                            Gunakan frasa-frasa yang sesuai seperti :

                            " Sepatutnya kamu tidak perlu diberitahu tapi,..........."
                            " Semua orang mengetahuinya..........."
                     

                         -  SECARA DETAIL

                            Jika tidak dibuat secara terperinci, pasti tidak sampai oleh
                            jangkauan akal mereka. Ajari mereka seumpama seseorang
                            yang baru belajar untuk menghayun  kayu golf.

                        -  PENCAPAIAN

                            Elakkan dari meletakkan sasaran terlalu tinggi. Satu pelajaran
                            dalam masa sehari, jangan tergesa-gesa.


Sesungguhnya, autisme itu suatu cabaran buat kita insan-insan normal di sekelilingnya untuk mencari dan menerokai kaedah baru dalam mendidik golongan istimewa ini. Mungkin mereka nampak pelik, kekadang nampak seperti lurus bendul, dan ada juga yang berkeadaan seperti anti sosial. Tapi, mereka juga berupaya membuat kejutan dengan kelebihan yang ada pada mereka jika  digilap dengan betul. InshaAllah....




Tuesday, December 17, 2013

Membantu Autisme Dengan 'Social Stories'.....



Social Stories.....

Seperti yang kita sedia maklum bahawa autisme merupakan golongan istimewa yang mengalami kesukaran untuk menerima bentuk-bentuk pembelajaran terutama yang berkisarkan kepada 'Teory Of Mnd' juga yang abstrak. Kelebihan golongan ini kepada sesuatu yang berbentuk visual haruslah diambil kelebihannya disamping informasi melalui bahasa yang ringkas dan mudah difahami supaya dapat membantu mereka dalam memperbaiki aspek kemahiran sosial.


Carol Gray

'Social Stories' mula diperkenalkan dalam tahun 1991 oleh Carol Gray dari Michigan bekas konsultant yang bergiat aktif dalam ilmu pendidikan khas khusus untuk anak-anak autisme. 'Social Stories' merupakan penerangan ringkas terhadap sesuatu keadaan/aktiviti dengan memasukkan informasi tertentu bagi mendapatkan pemahaman dalam bentuk apa dan mengapa dari 'Social Stories' tersebut. Boleh dihasilkan samada dalam bentuk ayat-ayat ringkas dan tepat atau digabungkan bersama ilustrasi yang menarik.


                 'Social Stories' boleh diaplikasi dalam skop yang amat luas termasuklah :


                1.  Meningkatkan kemahiran diri (menggosok gigi, memakai pakaian dll),
                     kemahiran bersosial (berkongi barang, memberi salam dll) juga
                     kebolehan akademik.

Contoh : Kebolehan bersosial...

  
               2.  Membantu golongan autisme untuk memahamkan bagaimana pihak
                    lain memberi tindakbalas terhadap sesuatu keadaan  dan menjadi
                    contoh untuk mereka ikuti


Contoh : Keperluan ke tandas


                3.  Membantu mereka menerima perubahan rutin atau perkara luar
                     jangkaan seperti berpindah rumah, berlakunya guruh apabila hari
                     hendak hujan dan sebagainya


Contoh : Berpindah rumah


                4.  Menaikkan keyakinan diri dengan keupayaan mereka yang boleh digilap
     


Contoh : Mereka juga mampu untuk menjadi
seorang teman yang hebat


                5.  Memperbetulkan tingkahlaku kepada yang lebih baik/sesuai dalam masyarakat
                     seperti bijak mengawal kemarahan, mengawal obsessi dll


Contoh : Mengawal kemarahan

                 6.  Tidak secara langsung dapat memahamkan masyarakat luar terhadap
                       perspekif si autisme dalam kehidupan bersosial


Papan tanda juga merupakan salah satu bentuk 'Social Stories' yang bertujuan untuk memberi kefahaman kepada masyarakat terhadap sesuatu keadaan/aktiviti. Namun papan tanda di bawah, tidak 'mesra autisme' kerana ia hanya mengambil kira perspektif masyarakat secara umum. Tafsiran yang diperolehi mungkin berbeza dari perspektif si autisme. Syahmi anak autisme saya, telah mentafsirkan papan tanda ini secara direct dari apa yang diilustrasikan iaitu 'PENCEROBOH AKAN DITEMBAK/DIBUNUH', bukannya didakwa seperti yang tertera di papan tanda.  Pada pendapat saya imej di bawah lebih sesuai jika menunjukkan seseorang yang sedang 'digari' bagi menekankan maksud 'didakwa'.


Papan Tanda Juga Social Stories....


 Oleh itu, 'Social Stories' yang bersesuaian bagi golongan autisme seharusnya dibuat dengan teliti seperti  mengambil kira faktor-faktor tertentu termasuklah :


                  1.  Umur dan minat mereka untuk dimanipulasi bagi menghasilkan
                       'Social Stories' yang boleh menarik perhatian mereka

                  2.  Tentukan tahap pemahaman  mereka yang berbeza antara satu
                       sama lain

                  3.  Menggunakan kata-kata positif dan elakkan perkataan yang
                       akan menyebabkan golongan ini lebih stress

                  4.  Maksud yang jelas,  tiada unsur-unsur kiasan atau abstrak

                  5.  Jika golongan sasar terdiri dari kanak-kanak, sebaiknya
                       menggunakan konteks ayat dari perspektif gantinama pertama
                       seperti 'saya' (Saya mencuci tangan sebelum makan)


Mulakan dari sekarang.....

Ramai yang mengakui konsep ini sangat berkesan dalam memberi kefahaman  kepada golongan autisme. Boleh dibuat sendiri di rumah dengan idea kreatif masing-masing, atau dapatkan khidmat Mr Google!!!





Tuesday, December 10, 2013

Tengkujuh 2013....



                Kali ini musim tengkujuh di Pantai Timur luar biasa keadaannya. Kami di Kuala Terengganu turut menerima hujan yang lebat hampir setiap hari namun setakat ini kami masih terselamat dari bencana banjir. Aktiviti luar rumah tergendala, berhibernasi sahaja di rumah masing-masing. Ikan segar hasil lautan tidak kelihatan lagi kerana nelayan tidak ke laut.


Air di tanjung bagaikan teh susu, langit sentiasa mendung menandakan
hari nak hujan

Namun bagi yang bekerja, langit mendung, hujan lebat tidak menghalang untuk
  menjalankan amanah dengan sabar...

Taliair telah hampir melimpah, penduduk sekitar mula
sukar tidur lena .....

Bot-bot kecil tersadai, si empunya terpaksa berehat di rumah sementara
menunggu musim tengkujuh berakhir....

Namun hari-hari yang mengizinkan Syahmi masih berkesempatan untuk menikmati keindahan milik-Nya,
walau disambut dengan deruan ombak yang menggerunkan...
Hanya pada-Mu kami memohon.....peliharalah kami semua dari bencana,
ampunilah dosa hamba-hamba-Mu yang sering lalai  dan alpa
dengan suruhan Mu......

                 Semoga segalanya akan berakhir dalam masa yang terdekat. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Ujian kami di sini tidak sehebat mereka yang berada di Dungun, Kemaman, Kuantan dan lain-lainnya. Harta benda musnah sekelip mata, sedangkan kami di Kuala Terengganu masih diberi keizinan-Nya untuk menikmati masa tidur yang nyenyak berbantal dan berselimut tebal. Insaflah wahai umat sekaliannya.......

                 Ya Allah, ringankanlah bebanan mereka yang menghadapi bencana ini....aamiin



                  

Friday, December 6, 2013

Mereka Sukar Tidur......


         
Mereka sukar tidur. Ramai ibubapa yang merungut kerana anak autisme masing-masing kerap berjaga malam dan beraktiviti dengan selambanya walau hari telah larut malam.  Maka ramailah ibu-ibu terutamanya, yang harus ke pejabat pada esok harinya dengan mata yang berat akibat tidak cukup tidur.


Hampir 2.00am,  mereka masih cergas.....

Sepatutnya, seseorang bayi telah boleh mengatur masa tidurnya dengan baik semasa mereka berumur setahun lagi. Namun, jika berlaku corak tidur yang masih tidak menentu dalam usia yang melebihi setahun  maka, si anak mungkin mengalami masalah gangguan tidur.


Menurut kata mereka yang pakar, masalah gangguan tidur anak-anak autisme dipengaruhi oleh beberapa faktor termasuklah :
 

              1.  RASA SOSIAL

                   Mereka sukar memahami mengapa dan bila mereka harus tidur. Sukar juga
                   mentafsir isyarat sosial seperti menghubungkan perlakuan ahli keluarganya
                   untuk diadaptasi ke atas dirinya seperti keperluan tidur.

                   Mereka juga sangat sensitif pada sebarang perubahan seperti transisi dari
                   bilik tidur ibubapanya kepada bilik tidur sendiri.


              2.  MELATONIN

                   Melatonin dirembeskan oleh kelenjar pineal yang telah terbukti sebagai horman
                   yang mengawal corak tidur binatang/manusia. Makanan tambahan melatonin juga
                   dapat membantu menghindari masalah jet-lag selepas perjalanan jauh. Terdapat
                   kajian yang menunjukkan rembesan melatonin golongan autisme tidak teratur
                   dan dihasilkan tidak tepat dengan masanya dalam sehari.


Kedudukan kelenjar pineal yang
merembeskan melatonin

                     Terdapat beberapa jenis makanan yang kaya dengan melatonin seperti nasi,
                     oats, pisang, tomato dan sebagainya. Namun tiada kajian lagi yang menyokong
                     fakta bahawa pengambilan diet tinggi melatonin dapat membantu mengurangkan
                     masalah gangguan tidur.


                 3. PADAT DENGAN INFORMASI

                     Golongan autisme mengalami hypersensitiviti terhadap sentuhan, ransangan
                     visual dan bunyi. Ini boleh menyebabkan gangguan kepada mereka seperti
                     ketakutan, kesedihan, kerisauan yang mengakibatkan proses tidur mereka
                     amat sukar jika dibandingkan dengan insan lain.


                 4. ALAHAN DAN SENSITIVITI TERHADAP MAKANAN
                     
                     Mereka amat sensitif kepada bahan makanan yang tertentu seperti makanan
                     bergula, berkafein yang merangsang untuk mereka berjaga hingga larut malam.
                     Perhatikan pengambilan makanan/minuman  seharian supaya tidak menjadi
                     penyumbang kepada gangguan tidur mereka.


Minuman berkafein.....


                 BAGAIMANA HENDAK MENGATASI  MASALAH INI?


                 1. MENJAGA PEMAKANAN

                     Menjaga diet seperti melakukan perubahan dalam pengambilan makanan/
                     minuman secara beransur-ansur. Mengelakkan makanan/minuman manis,
                     disamping membantu meningkatkan kebersihan oral. Begitu juga minuman
                     berkafein seperti kopi, teh dan sebagainya.


                2.  MEMBERI GANJARAN

                     Buatkan carta yang sesuai mengikut idea masing-masing supaya si anak
                     boleh membezakan waktu tidur yang diambil setiap hari. Kemudian berikan
                     ganjaran seperti 'bintang' pada hari-hari si anak dapat tidur pada waktu
                     yang betul.

                   
                3.  MENGGUNAKAN TEKNIK RELAKSASI

                 -  Titikkan minyak lavender dalam air mandian anak-anak kerana terbukti
                     dapat membangkitkan aura yang menenangkan.

                 -  Urutan yang bersesuaian dengan si anak sebelum waktu tidur. Sebagai
                     ibubapa seharusnyalah mengetahui cara urutan yang bersesuaian dengan
                     si anak.

                -   Perkenalkan 'masa tenang' pada si anak dimana peruntukkan sejam
                    sebelum waktu tidur supaya TV/komputer di tutup terlebih dahulu.
                    Bertujuan untuk membiasakan mereka menjadikannya sebagai  rutin dan
                    dapat memberi impak yang besar agar mereka dapat menjangka
                    apa yang sedang dan akan berlaku.

                -  Penggunaan 'Weighted Blanket' juga terbukti dapat membangkitkan rasa
                    tenang bagi golongan yang mengalami masalah sensori seperti autisme
                    untuk menikmati tidur yang lena.


Contoh :  Weighted Blanket

                -  Muzik juga ada kalanya boleh menjadi medium kepada relaksasi. Begitu
                    juga senaman. Kekadang pencahayan bilik tidur juga dapat memainkan
                    peranan dalam memberi ketenangan pada anak-anak seperti penggunaan
                    lampu lava.

Lampu Lava

               -   Luangkan masa tertentu untuk sesi mendengar luahan si anak tentang kerisauan
                   atau kebimbangan mereka seharian, kemudian cuba selesaikan secara bersama
                   sebelum masuk tidur. Lakukan ini sebagai rutin.

                   Jika si anak boleh menulis, apakata disediakan buku catatan harian untuk mereka
                   meluahkan mood yang mengganggu mereka untuk dikongsi bersama ibubapanya
                   bagi mendapatkan jalan penyelesaian.


Mudah berkata-kata namun secara praktikalnya sangat mencabar bagi ibubapa untuk melaksanakannnya. Bagi kita ibubapa Muslim boleh menggunakan kaedah yang sangat disyorkan iaitu dengan mengajar anak-anak berzikir sebelum beradu.

Wallahualam.....
                   
                   

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...