اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, August 14, 2015

Malaikat Tidak Mampu Menuliskan Pahalanya



'Ya Rabbi, bagi Mu segala puji sebagaimana yang layak bagi kemuliaan wajah Mu
dan keagungan kekuasaan Mu'


Dari Abdullah bin Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bercerita kepada para sahabat bahawa salah seorang hamba di antara hamba-hamba Allah mengucapkan  'Ya Rabbi lakal hamdu kama yanbaghi li jalali wajhika wa azhimi sultanika.' (Ya Rabbi, bagi Mu segala puji sebagaimana yang layak bagi kemuliaan wajah Mu dan keagungan kekuasaan Mu).


Maka ucapan ini menjadikan dua malaikat bingung sehingga mereka tidak tahu bagaimana mereka harus mencatatnya. Maka, naiklah kedua-duanya kepada Allah lalu berkata " Ya Tuhan kami, sesungguhnya seorang hamba Mu telah mengucapkan suatu perkataan yang kami tidak tahu bagaimana harus menulisnya." Allah bertanya - padahal Dia Maha Mengetahui apa yang diucapkan oleh hamba-Nya- 'Apa yang diucapkan oleh hamba-Ku?' Mereka menjawab, "Ya Tuhan kami,sesungguhnya dia mengucapkan 'Ya Rabbi lakal hamdu kama yanbaghi li jalali wajhika wa azhimi sultanika.'


Kemudian Allah berfirman kepada mereka, "Tulislah sebagaimana yang diucapkan hamba-Ku itu hingga dia bertemu Aku, maka Aku yang akan membalasnya."(HR Ahmad dan Ibnu Majah. Rijalnya tsiqat)


Wallahu'alam

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...