اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, January 14, 2014

Binatang Peliharaan Juga Membantu Mereka



Binatang peliharaan....(sekadar hiasan)

           Binatang peliharaan dapat membantu ASD (Autism Spectrum Disorder) dalam berinteraksi  ;

           ' MEREKA TELAH MENUNJUKKAN PENINGKATAN POSITIF DALAM BERSOSIAL APABILA BERSAMA BINATANG.'  Inilah kesimpulan yang diperolehi oleh pengkaji Marguerite E O'Haire dari University Of Queensland, Australia yang diterbitkan oleh journal  PLOS ONE.


Bersama Si Comel.....(sekadar hiasan)

             Kajian telah mengambil sample kanak-kanak autisme yang berusia 5-13 tahun. Didapati interaksi sosial mereka dengan orang dewasa juga rakan-rakan yang tipikal di tahap yang lebih baik apabila bersama binatang dibandingkan dengan alatan permainan. Interaksi yang dimaksudkan termasuklah percakapan, fizikal contact juga lebih bersedia untuk bertentang muka dengan pihak lain. Selain itu, perlakuan mereka juga bertambah memberangsangkan seperti mudah senyum, tertawa dan kurang merengek, menangis juga mengerutkan dahi.


Yang ini pun sesuai....hamster (sekadar hiasan)

            Oleh itu, kelebihan ini boleh digunakan dalam membantu golongan ini untuk meningkatkan interaksi dan bersosial dengan guru-guru, therapist juga rakan-rakan di sekeliling mereka. Saintist mengesyorkan supaya binatang (peliharaan tentunya) dijadikan method dalam  intervensi mahupun di dalam kelas jika terbukti ia boleh mengurangkan stress golongan ini dari persepsi  kelas yang dikelilingi dengan cabaran bersosial juga aktiviti 'pemangsaan'.

              Ayuh, kita mulakan memelihara binatang peliharaan di rumah dulu!


Mungkin inilah sebabnya....


            






0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...