اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, January 12, 2014

UPSR 2014...




Pejam celik, pejam celik Syahmi sudah berada di Tahun 6. Syahmi akan menduduki UPSR bulan September nanti. Penting sangatkah UPSR ni? Sebenarnya, UPSR ni tidaklah begitu penting. Cuma ianya sebagai medan menguji pencapaian murid-murid untuk melangkah kaki ke peringkat menengah.


Bagi yang cemerlang keputusannya, mampu berdikari dalam usia yang tersangat mentah, bolehlah masuk ke asrama penuh. Manakala bagi yang suam-suam kuku juga tiada yang dinafikan hak untuk bersekolah. Semuanya layak naik ke tingkatan satu.

         
Namun berlainan pula kisahnya dengan nasib anak-anak istimewa di Pendidikan Khas. Keupayaan mereka selalunya diragui. Kebiasaannya anak-anak istimewa kurang diletakkan harapan untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan. Namun sesekali ada yang menyerlah, maka mereka akan menjadi buruan wartawan untuk dijadikan berita panas keesokkan harinya. Dalam kehangatan berita tersebut, jangan lupa masih terdapat kes-kes anak istimewa yang terpinggir kerana dinafikan hak untuk menduduki peperiksaan awam.



Keratan akhbar Utusan Malaysia 3.11.2013

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20131103/ke_03/Jangan-pinggirkan-anak-saya#ixzz2q8hh7yVi
© Utusan Melayu (M) Bhd 



Janganlah dianiaya mereka. Kandungan Surat Pekeliling di bawah sudah cukup untuk menjamin hak anak-anak istimewa bagi menduduki peperiksaan awam semenjak tahun 1998 lagi. (Saya tidak pasti samada pekeliling ini masih digunapakai hingga sekarang atau wujud yang lebih terkini dengan penambahbaikkan di sana sini). Diharap, jaminan ini bukan hanya jaminan kosong.

Semoga tiada lagi kejadian yang seumpamanya berulang......


Surat Pekeliling yang menyatakan  kebenaran bagi
anak istimewa menduduki peperiksaan awam


               





0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...