اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, November 20, 2016

Outing...2 Al Tirmizi 2016



Pantai Kuala Ibai

Syahmi dan rakan sekelas pergi outing kelmarin. Lokasi di Lagoon Kuala Ibai.  Jam 9.00am sampai di lokasi. Kawan-kawan pun dah ramai yang menunggu. Saya tinggalkan dia dengan kawan-kawannya. Mencari breakfast dulu, kemudian misi mengintai-intai anak-anak remaja ini berkumpul dan bermesra. Maklumlah cuti sekolah tinggal seminggu lagi. Tahun hadapan, mereka belum tentu sekelas.


Alhamdulillah...bagus tertib pergaulan. Pandai jaga diri, yang muslimin bersama-sama, sementara yang muslimat setempat. Tiada adegan 'bekejar-kejaran' antara lelaki dan perempuan. Cukup melegakan walau tiada yang dewasa memantau.


Muslimat

Bila didekati, mereka menerima kita, ibubapa Syahmi dengan ramah. Sempat berbual sambil memberi pemahaman lebih kepada mereka tentang masalah autisme. Sebelum ini tiada kesempatan saya untuk bermesra dengan kawan-kawan sekelas Syahmi. Kesempatan ini yang saya tunggu-tunggu, biar pun telah berada di penghujung tahun. Semoga  mereka memahami dan mendapat sedikit sebanyak info tentang autisme.

Nampaknya Syahmi dah boleh bergaul. walau kadang-kadang terserlah juga perilaku 'istimewa'nya. Ibu dan ayah bersyukur amat dengan perkembangan ini. Kesan dirinya yang didedah bersama kawan-kawan yang tipikal telah menampakkan Syahmi mampu berbual dengan kawan, bermain dan sebagainya. Kipidup Syahmi...

Tinggal seminggu lagi mereka bersekolah di Tingkatan 2. Tahun depan mereka akan menghadapi PT3. Ramai yang kata, "Apa dikejar 'straight A's?". Tapi sebagai ibubapa kepada anak istimewa, serba salah dibuatnya apabila si anak belajar bersama-sama kawan-kawan yang tipikal. Semestinya pencapaian akademik juga dapat membakar semangatnya, sedangkan pengurusan diri belum benar-benar selesai. Kedua-duanya harus diseimbangi.

Aksi santai mereka....

"Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran".  Semoga Allah lindungi Syahmi, kurniakan kekuatan buat  anak kami menghadapi cabaran mendatang. Temukanlah dia dengan kawan-kawan, guru-guru yang memahami kekurangan yang ada pada dirinya. Permudahkanlah urusannya...aamiin







0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...