اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, September 6, 2013

'Hormon Cinta' Boleh Membantu Autisme...18SX



The power of love!

Oksitosin iaitu sejenis hormon yang dipanggil 'hormon cinta' atau 'cuddle hormone', dihasilkan semulajadi oleh tubuh manusia yang dikatakan juga dapat membantu mengurangkan simptom-simptom Autisme (bukan mengubati). Oksitosin dihasilkan secara semulajadi melalui aktiviti seksual manusia manakala di kalangan wanita pula terhasil juga melalui sistem reproduksi mereka seperti proses penyusuan bayi, dan proses kelahiran bayi dimana ia bertindak sebagai perangsang ketika kontraksi kelahiran.


Antara perlakuan yang merangsang Oksitosin......


Oksitosin adalah hormon yang bertugas meningkatkan keupayaan bersosial , ikatan kasih sayang dan kemesraan antara sesama manusia. Kehadiran hormon ini juga menjadikan seseorang mudah didekati dan didampingi. Mudah tersenyum, mengurangkan rasa takut atau berdebar bila berhadapan dengan orang lain, meningkatkan daya seksual bagi lelaki terutamanya. Kekurangan hormon oksitosin mengakibatkan seseorang itu anti-sosial, sukar senyum, tiada perasaan romantik dalam percintaan dan sebagainya. Disebabkan faktor tersebut, para saintist berpendapat hormon oksitosin sangat sesuai untuk golongan yang mengalami autisme mahupun schizophrenia.


Kajian yang dijalankan  di beberapa negara Eropah,  mendapati bahawa pada tahun 1998 insan autisme mempunyai tahap oksitosin yang rendah dalam plasma darah. Manakala kajian  di tahun 2003, mendapati masalah 'repetitive behaviour' di kalangan autistic berkurangan dengan hormon oksitosin. Seterusnya pada tahun 2007, terhasil juga kajian yang mendapati autistic dewasa memperolehi kesan positif dalam menterjemah emosi juga bersosialisasi.

Nasal  Oksitosin

Terdapat kaedah alternatif, hasil dari kemajuan teknologi dimana hormon ini berjaya dihasilkan melalui kaedah sintetik bagi penggunaan secara suntikan, pil atau spray (nasal spray). Oksitosin yang ada di pasaran adalah dalam bentuk ubatan dinamakan Pitocin dan Syntocinon. Kebiasaannya, kes ibu-ibu yang lambat bersalin maka para doktor akan menggunakan drip hormon oksitosin sebagai penggalak kontraksi.


Sebagai muslimin yang bertanggungjawab untuk memelihara tuntutan agamanya, banyak perkara yang perlu diperhalusi seperti status halal/haram penggunaannya. Begitu juga kesan ke atas penggunaan oksitosin sintetik tersebut ke atas golongan autisme. Lebih menakutkan, mungkinkah mereka menjadi terlebih berani pula dalam bersosial hingga melampaui norma-norma kehidupan???


Secara semulajadi paras oksitosin meningkat apabila kita bersentuhan dengan orang yang disayangi dan sahabat handai. Sikap memeluk, membelai, mencium (yang halal mengikut syariat) merupakan perlakuan yang boleh meningkatkan 'hormon cinta' ini. Fikir-fikirkan dan jangan lupa untuk mendapat pandangan dari mereka yang pakar jika ada yang berminat untuk mendapatkan khidmat oksitosin.


Sengaja bikin gempaq, post saya kali ini bukan 18SXkan? Biasa-biasa aje....


           


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...