اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, July 3, 2017

Ziarah Mereka Yang Ditinggalkan



Jumaat, 23hb Jun 2017, perjalanan kami dari Kuala Terengganu bermula jam 2.30am menuju ke Kuala Kangsar untuk menyambut hari raya Aidil Fitri di kampung. Melewati jalan raya Timur-Barat beberapa jam, kami singgah sebentar di Kpg Chuar Hulu, Kati, Kuala Kangsar bagi menziarah sahabat yang kehilangan anak tunggal mereka beberapa hari sebelum Ramadhan. Dingin suasana ketika itu, kami sampai di sana kira-kira jam 8.00am.


Genap sebulan pemergian IzOne, ziarah kali ini untuk menemukan Syahmi dengan ummi dan ayah arwah. IzOne dan Syahmi sebaya, lahir tahun 2002 dan sekarang berusia 15 tahun. Kedua-dua mereka anak istimewa autisme. Diharap dengan kunjungan ini dapat mengubat rindu dendam keduanya terhadap anak kesayangan mereka yang telah mendahului kita. Al fatihah.


Keceriaan terpancar biar pun kunjungan hanya seketika

Kemesraan terbina....

Sempat juga kami ke pusara ahli syurga ini (InshaAllah) untuk menghadiahi bacaan Yasin buatnya yang diketuai oleh Syahmi sendiri. Tak terlintas langsung sebenarnya ziarah kali ini hingga menjejakkan kaki ke tanah perkuburan Kg Chuar Hulu, Kati, Kuala Kangsar tempat dimana bersemadinya jasad insan istimewa ini.


Semoga kamu berbahagia di sana....IzOne

Sebelum mengundur diri bagi meneruskan perjalanan ke kampung Syahmi yang terletaknya hanya lebihkurang lima kilometer sahaja lagi, sebuah pelukan mesra Syahmi buat ayah kepada arwah. Lusanya sambutan hari raya Aidil Fitri. Tidak dapat dibayangkan bagaimanakah keadaan suami isteri ini menghadapi hari kemenangan umat Islam ini tanpa anak tunggal mereka.


Sayu bagi yang menyaksikan detik ini.....

Semoga kamu suami isteri beroleh ganjaran pahala yang besar atas kesabaran dan keredhaan menerima ujian dari Nya. Kehilangan yang tiada berganti. Namun percayalah, Tuhan menguji dalam batas kemampuan hamba Nya. Mengikut kata si ayah, "Tiada siapa lagi yang kami tunggu kali ini, biasanya kawan-kawan dia datang ke rumah untuk beraya".

Ya Allah, Kau hapuskanlah kegundahan mereka suami isteri (jika ada) . Gantikanlah rasa ketenangan dan kedamaian yang abadi supaya mereka lebih bersemangat untuk menghadapi hari-hari mendatang. Aamiin.....




0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...