اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, October 5, 2017

Bila Obsessnya 'Menggila'...



Bas Kite.....

Autisme dan obsessi, tidak boleh dipisahkan. Masing-masing dengan obsessi terhadap sesuatu perkara/objek yang menarik perhatian mereka. Kita yang biasa ni tidak ambil kisah sahaja, tapi bagi mereka perkara/objek berkenaan amat mengasyikkan, bernilai dan perlu diteroka lebih lanjut.

Kalau dulu, di awal usianya dari 6-12 tahun. Syahmi amat berminat dengan dunia astronominya. Segala nama planet dihafalnya, fakta-fakta penting diintai melalui internet. Malamnya bermimpikan kisah angkasaraya. Hinggakan suatu ketika, dia pernah bercita-cita hendak menjadi angkasawan negara....hehehe

Kemudian obsessinya berubah kepada model-model kapalterbang. Berpuluh-puluh model airplane dibeli, yang mahal, yang murah semua dibeli. Yang dalam, yang dipesan dari luar negara seakan semua ingin dimilikinya.

Melalui perkampungan keropok...Kpg Losong

Kini 2017, obsessinya berubah kepada Bas Kite, iaitu bas-bas pelancongan negeri Terengganu. Bas yang sebahagian besar strukturnya dihiasi dengan ukiran kayu, lengkap dengan wifi serta berhawa dingin. Mengelilingi sekitar bandar Kuala Terengganu dengan tambang yang berpatutan (tidak melebihi Rm3 bagi satu trip perjalanan).

Obsessi kali ini, betul-betul memenatkan ibunya. Kalau boleh, setiap hari minggu kami kena menaiki Bas Kite bersamanya ke destinasi Masjid Terapung dan kadang kalanya ke Masjid Kristal. Kita yang biasa ni, tak ambil kisah sangat tentang kewujudan perkhidmatan bas ini. Tapi si anak autisme, obsessinya bukan alang kepalang. Segala sudut bas berkenaan diperhatikannya. Iklan-iklan, pamphlet yang dipamerkan dalam bas, butang loceng dan sebagainya.

Bas Kite.....

Hiasan dalaman yang cantik semestinya...

Minatnya bukan terhenti begitu sahaja. Beberapa video telah dihasilkannya sendiri lalu diupload ke dalam youtube. Sila ke link https://www.youtube.com/watch?v=GcBQ4A822Tk&t=85s. Inilah antara beberapa video yang telah dihasilkannya sendiri.

Sebagai ibubapa, layan sahajalah obsessinya itu. Bukan mahal mana pun kosnya. Cuma pengorbanan masa tu yang agak mencabar. Bayangkan satu perjalanan memakan masa sejam....tentu boringkan? Selagi mampu, selagi terdaya saya ikutkan juga. Obsessi ini bukan boleh ditahan-tahan.

Semua ini pengalaman kepada kita yang mempunyai anak istimewa autisme. Orang lain tidak akan  merasa pengalaman ini walau kekadang  boleh hilang sabar dibuatnya. Dugaan yang kecil ni, tak perlulah kita patah semangat. Ramai lagi insan di luar sana yang lebih besar dugaannya....tak gitu?


Mengajak teman  sekolahnya, Haddul merasai pengalaman menaiki Bas Kite.....

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...