اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, September 26, 2017

Mereka Sebaya Tapi Tak Setara



Haddul, Ayah Syahmi, Syahmi

Sekali pandang, tiada bezanya antara Syahmi dan Haddul. Mereka rakan setingkatan, 3 Al Tirmizi di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek,  Kuala Terengganu. Ketinggian lebihkurang sama, cuma berbeza sedikit disebabkan Syahmi yang bertubuh gempal berbanding Haddul yang agak kurus.

Lepas menghadiri kelas tambahan, sempat kami 'kidnap' Haddul dari asrama sekolah untuk ke bowling center atas permintaan Syahmi sendiri. Mereka berdua dah bercadang nak main bowling sama-sama, melepaskan stress setelah sibuk dengan kelas tambahan tak sudah-sudah. Pt3 tinggal dua minggu sahaja lagi.


Lontaran yang tidak kurang hebatnya dari Syahmi

Pertama kali Haddul ke bowling center....mula-mula ke 'longkang' jua

Setelah beberapa ketika memerhatikan kedua sahabat ini berbual, bergurau senda, berkongsi pengalaman, kita akan sedar bahawa Syahmi masih terkebelakang dalam pergaulannya. Masih terselit jurang yang menampakkan perbezaan dia dengan sahabatnya itu walau mereka sebaya. Masih belum 'smooth' untuk masuk ke dalam 'rentak' perbualan. Kekadang nampak jelas keanak-anakannya.

Harap Syahmi boleh berubah, mahu menerima teguran ibu demi memperbaiki kekurangan ini. Tidak hairanlah jika mereka akan dianaktirikan dalam kelasnya. Hanya sahabat yang benar-benar sabar sahaja yang boleh mendampingi mereka. Disebalik pengalaman ini, ibu menangis di dalam hati memikirkan masa depan Syahmi. Bolehkah kamu  berubah? Masa berjalan dengan pantas. Dua tiga tahun lagi kamu akan belajar jauh dari mata ibu. Dapatkah kamu berdikari?

Kadang-kadang KETABAHAN ibu tercalar jua......


Selesai sudah....lain kali kita  ke sini lagi

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...