اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, October 16, 2017

Bukan Mudah!


Hari pertama PT3 yang lalu....ibu memerhati kamu dari jauh

Bukan mudah untuk menyedarkan masyarakat tentang kehadiran insan-insan autisme di sekeliling mereka. Keperluan mereka, kelainan yang ada, kecenderungan dan sebagainya. Kita mewakili  golongan minoriti, tentulah amat sukar untuk memberi kefahaman kepada masyarakat luar secara total.

Umpamanya, dengan kewujudan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di sesebuah sekolah harian biasa adalah diharap dapat menyedarkan pelajar tipikal di sekolah tersebut tentang kehadiran insan-insan istimewa. Mungkin tidak semua dapat di'buka'kan mata dan minda mereka, namun sekurang-kurangnya ikhtiar ini dapat mengurangkan jurang keperluan berpendidikan tiap anak-anak sama ada yg tipikal mahu pun yang istimewa.


Zahirnya tiada siapa yang dapat membezakan antara yang istimewa dengan
yang tipikal (Syahmi pelajar istimewa, duduk no 2 dari kiri)

Bagaimana pula keadaannya bila pelajar istimewa diinklusifkan ke sekolah-sekolah biasa? Terkontang-kanting si pelajar istimewa berkenaan ke sana ke mari cuba mengimbangi kemampuan diri dengan rentak rakan tipikal yang lain.

Jadi, siapakah yang berperanan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat sekolah tentang kehadiran pelajar istimewa berkenaan? Tentulah jawapannya, ibubapa kepada pelajar tersebut. Tugas berat sebenarnya, bukan perkara mudah. Ibubapanya kena berani menampilkan diri dalam mesyuarat PIBG, mengenali AJK PIBG merupakan laluan terbaik ke arah memperkenalkan anak istimewa kita yang turut sama belajar di sekolah berkenaan.

Ayah,  memperkenalkan Syahmi kepada YDP PIBG sekolah 

Inilah antara usaha yang nampaknya sangat praktikal dilakukan supaya anak istimewa kita mendapat pembelaan di kalangan masyarakat sekolah. Disamping itu, jangan lupa juga untuk mengeratkan perhubungan dua hala dengan guru-guru sekolah terutama yang mengajar si anak istimewa berkenaan.

Jika bukan kita, siapa lagi? Buang ke tepi rasa malu, rasa sendirian dalam masyarakat sekolah. Sila ke depan, ikut rentak dan gelombang mereka yang berhempas-pulas memastikan kecemerlangan pelajar dan tidak secara langsung demi menaikkan nama sekolah juga. Jika tidak, pasti anak kita akan 'lemas' bersendirian.

Inilah nasihat dan perkongsian dari pengalaman menjadi ibubapa kepada pelajar istimewa yang belajar di aliran perdana. Semoga bermanfaat....


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...