اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Saturday, August 17, 2013

Terjengok-Jengok Lehernya......



              Dimuakan salah, dihadkan pun bukan perkara mudah. Cabaran besar anak-anak zaman kini berhadapan dengan dunia gadget yang serba canggih. Cabaran besar juga pada ibubapa untuk membataskan obsess anak-anak terhadapnya. Raya tahun ini kami balik ke kampung tanpa lappy masing-masing. Ditinggalkan di rumah dengan harapan untuk beraya seperti dulu-dulu, bersembang, bergurau senda sesama sanak saudara.


Terjengok-jengok si angsa mencari makanan!

              Bila dihadkan, beginilah jadinya. Terjengok-jengok, panjang lehernya seperti angsa mencari makan.  Sekali-sekali bertanya pada si  ibu, "Kena minta izin dulu kalau nak pinjam?" Sebagai ibubapa, sayu di jiwa bila mendengar keluhan si anak itu.....Kejamkah kami terhadap kamu anak ku?


Syahmi (terkiri)....lihat jari telunjuknya!!!!

Syahmi (terkiri)....masih sempat untuk tumpang sekaki!
           
              Bukan senang bagi kami di pihak ibubapa untuk membatukan hati dalam melawan kehendak si anak yang tidak terbatas ini. Bukannya tiada kebaikan dan kelebihan dalam aktiviti tersebut, cuma kelekaan yang berlebihan menjadi musuh utama. Mencari titik keseimbangan yang payahnya.....


              Sampai hatikah kami membiarkan si anak di dalam keadaan sedemikian, bukan senang bagi si anak hendak melawan arus semasa yang dilambakkan dengan pelbagai gadget terkini!


           


              

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...