اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, August 21, 2013

Berbicara Tentang Apraxia/Dyspraxia/Aphasia



Apraxia dan Dyspraxia merupakan permasalahan yang sama cuma Dyspraxia berada di dalam keadaan yang lebih ringan. Apraxia bermaksud masalah neurological  dimana seseorang akan mengalami kehilangan keupayaan untuk melakukan aktiviti fizikal yang sepatutnya mampu dilakukan atau bersedia untuk melakukannya.


            
Apraxia berlaku disebabkan oleh kerosakan otak akibat kemalangan, trauma, stroke, tumor di bahagian otak dan Alzheimer. Kerosakan  bahagian tertentu di otak, boleh mengganggu kebolehan saraf untuk menghantar isyarat ke anggota badan yang lain. Gangguan yang dimaksudkan termasuklah kehilangan kebolehan bertutur dan  keupayaan untuk melakukan pergerakan.


Awas!

Namun, Apraxia juga berlaku di kalangan kanak-kanak yang dilahirkan bersama dengan permasalahan ini (Childhood Apraxia of Speech). Berhati-hatilah jika pertuturan anak-anak kita sukar difahami kerana kemungkinan mereka juga mengalami masalah Apraxia. Didapati dalam kes-kes kanak-kanak yang dilahirkan dengan Apraxia, berlaku 8 kali ganda keatas kanak-kanak lelaki jika dibandingkan dengan kanak-kanak perempuan. Dikatakan juga separuh dari kanak-kanak Autisme mengalami Apraxia. Namun, tidak semua kanak-kanak yang mengalami Apraxia mengalami Autisme. Menurut pakar juga, 50% dari kanak-kanak Autisme di Amerika Syarikat mengalami Apraxia.


Apraxia/Dyspraxia terbahagi kepada beberapa iaitu :

1)   APRAXIA VERBAL -  ketidakupayaan mengkoordinasi mulut dengan pertuturan.

2)  APRAXIA OCULOMOTOR -  ketidakupayaan menggerakkan mata.

3)  APRAXIA IDEATIONAL - ketidakupayaan melakukan siri-siri urutan dalam pergerakan seperti mandi, makan, memakai pakaian dan seumpamanya.

4)  APRAXIA CONSTRUCTIONAL -  ketidakupayaan untuk menyalin, melukis, melakukan kiraan mudah.

5)  APRAXIA IDEOMOTOR - ketidakuapayaan untuk memberi tindakbalas yang tepat mengikut arahan.

6)  APRAXIA LIMB-KENETIK - ketidakupayaan melakukan pergerakan betul dengan menggunakan tangan dan kaki.

7)  BUCCOFACIAL APRAXIA - ketidakupayaan mengikut arahan yang diberi melalui riak muka mahupun pergerakan bibir seperti batuk,bersiul dan sebagainya.


Dalam memperjelaskan tentang Apraxia yang luas skopnya, saya lebih menekankan di sini kepada kanak-kanak yang dilahirkan dengan permasalahan Apraxia (Childhood Apraxia of Speech). Kanak-kanak yang mengalami Verbal Apraxia mempunyai peluang yang cerah untuk menunjukkan kemajuan dalam pertuturan. Bantuan yang diperlukan termasuklah menghadiri sesi Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja. Sebagaimana Autisme, Childhood Apraxia of Speech juga masih menjadi tanda tanya faktor yang menjadi penyebab berlakunya ketidakupayaan ini. Harus diingat bahawa penyandang Apraxia jenis ini (CAS) tidak terjejas kebolehan intelektual mereka sama sekali.


Apa pula yang dikatakan Aphasia? Aphasia berlaku juga kepada mereka yang mengalami Apraxia disebabkan kerosakan bahagian otak di bahagian pertuturan. Akibatnya penghidap Aphasia akan mengalami ketidakupayaan melakukan aktiviti seperti  membaca, menulis, bertutur juga memahami percakapan orang lain. Kebiasaannya,  ia dialami oleh pesakit stroke, infeksi dan tumor di bahagian otak.


Kali ini saya hanya sekadar berkongsi pengetahuan yang sedikit dengan para pengunjung blog berkenaan dunia Apraxia. Tidak hairanlah, yang berkepakaran juga sukar untuk melakukan diagnose terhadap permasalahan kanak-kanak yang pelbagai dan hampir-hampir serupa.

Semoga sedikit sebanyak dapat memberi manfaat pada semua. Wallahualam.....





0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...