اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, October 16, 2014

Anak Anda Kerap Hilang!



Anak-anak autisme, hyperaktif mahupun kategori anak istimewa yang lain kerap dilaporkan hilang dari jagaan penjaganya. Bukan hilang kerana diculik, tapi hilang merayau ke tempat-tempat yang menjadi favourite spotnya. Sebagai ibubapa anak istimewa,  kita boleh mencuba pelbagai kaedah untuk memastikan keselamatan si anak lebih terjamin.


Jika di rumah, mungkin kita lebih berhati-hati dengan mengadakan padlock alarm, mahupun CCTV bagi yang berkemampuan. Namun anak istimewa kategori ini boleh melakukan sesuatu yang di luar jangkaan kita. Mereka berupaya memloloskan diri keluar dari rumah dengan sedikit kealpaan penjaganya.


Penggunaan rantai tangan keselamatan dengan ID si anak merupakan sesuatu yang harus difikirkan. Ia memberi kemudahan kepada masyarakat untuk menghubungi ibubapa kanak-kanak tersebut jka terjumpa mereka  merayau-rayau seperti di pusat membeli-belah atau di kawasan-kawasan penempatan. Terdapat beberapa alternatif yang boleh didapati di pasaran seperti :

Rantai tangan keselamatan yang tercatit dengan info peribadi
si pemakai  termasuk no telefon untuk dhubungi

Yang comel ini dikira sesuai untuk kegunaan
anak-anak perempuan
Sementara yang ini pula sesuai untuk kanak-kanak
beraktiviti di pantai


Lebih selamat lagi bagi anak-anak istimewa ini menggunakan 'harness' ketika di khalayak ramai. Namun penggunaannya amat terhad di kalangan masyarakat kita, dan ada yang mengumpamakannya seperti merantai binatang peliharaan. Tanya pada diri sendiri, samada memilih untuk menanggung kerisauan apabila kehilangan anak ketika bershopping atau menebalkan muka berhadapan dengan penghinaan khalayak? Tepuk dada tanya selera.....


Pilihan yang sebegini nampak sangat menarik,
lengkap dengan backpack ....

Yang ini untuk anak perempuan......sweet dengan
 ladybird


Apabila melibatkan anak-anak istimewa autisme dan hyperaktif khususnya, kita harus memikirkan tentang kekurangan yang ada pada mereka seperti non verbal, mahupun pertuturan yang sukar difahami oleh pihak ke dua/ke tiga. Maka, langkah-langkah keselamatan seperti di atas merupakan jalan terbaik untuk diambil supaya 'nasi tidak menjadi bubur'...


Kejadian kehilangan kanak-kanak dewasa kini amat membimbangkan kita samada yang tipikal, apatah lagi bagi yang istimewa. Semoga Allah membuka pintu hati masyarakat kita untuk lebih prihatin terhadap kanak-kanak yang didapati merayau-rayau bersendirian tanpa arah tujuan. Dijauhkan mereka dari mata-mata jahat manusia yang ingin mengambil kesempatan terhadap golongan ini.


Beringat-ingat dahulu, supaya tidak menyesal kemudian....


             

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...