اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, May 13, 2018

Pilihanraya Oh Pilihanraya



'Inai Pilihanraya'

Akhirnya, keputusan pilihanraya ke 14 lalu telah menyebelahi pihak Pakatan Harapan pimpinan bekas Perdana Menteri Malaysia ke 4, Tun Mahathir Mohamad. Hampir kebanyakan negeri disapu bersih oleh pakatan ini. Itulah kemahuan rakyat terutama golongan muda. Mereka mahukan perubahan.

Golongan muda kini bukan seperti generasi lalu. Kebanyakannya berilmu, berpengetahuan. Mereka berdarah muda, tidak merasai zaman bersusah-susah ke sungai untuk mandi, mencuci baju. Mereka hanya tahu kewujudan mesin basuh, bilik air di rumah. Mereka mahu tindakan cepat, pantas. Mereka tidak mahu menoleh ke belakang lagi.


Kami tiga beranak mengundi di Sek Men Keb Budiman, Mengabang Tengah,
Kuala Terengganu


Sebagai rakyat marhaen, kita kena akur dengan segala ketentuan Nya. Siapa juga yang memerintah, tidak banyak perubahan pada kita dan keluarga. Kita hanya inginkan suasana aman di negara sendiri. Anak istimewa kita belum ada nampaknya yang berani ke depan untuk membela. Mereka masih memerlukan kita ibubapanya untuk bangun berjuang bagi mempertahankan hak.

Kepada yang diberi amanah bagi memerintah negara, pikullah amanah ini sebaiknya. Bukan mudah bila kita berada di tampuk pemerintahan. Rakyat sentiasa memerhati tindak-tanduk kita. Dulu, saat kita menjadi pembangkang memang mudah untuk mengkritik, namun bila berada di pihak pemerintah, kebijaksanaan, integriti itu penting dalam memikul tanggungjawab.

Semoga negara bertambah makmur,  lima tahun akan datang belum pasti lagi kita diberi peluang oleh Nya untuk merasai hari dimana pilihanraya diadakan. Meriah, bendera parti politik berkibar di sini sana, rakyat berpusu-pusu balik ke destinasi masing-masing untuk menunaikan tanggungjawab mengundi.

Semua ini akan menjadi sejarah buat tatapan generasi akan datang...tahniah Pakatan Harapan. Namun di hati kecil ku bernyanyi sendu....Anak kecil main api...terbakar hatinya yang sepi...airmata darah bercampur keringat...bumi dipijak milik orang....





 





0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...