اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, July 5, 2012

Para Suami Harus Berubah!

       

Dilema si  suami, kalau diikutkan gaya turun temurun, si lelaki tidak manis membantu si isteri melakukan kerja-kerja rumah. Kalau ada yang ternampak si suami sedang menjemur kain di ampaian, maka banyaklah mulut-mulut  yang mengata "dah kena queen control tu".............


"Queen Control"

Pernah juga terbaca ijtimak ulama  lampau bekas mufti Johor (tahun 1960an) yang menyatakan bahawa tugas-tugas di rumah pula adalah tanggungjawab si suami sepenuhnya cuma jika si isteri mengikhlaskan penat lelahnya maka ia tidak menjadi larangan. Tugas si isteri hanya melayan si suami. Tersintak suami-suami dengan fatwa lama tersebut yang juga tidak dipersetujui oleh ulama masa kini  dengan berpandukan kepada firman-firman Allah. Namun bukan layaknya saya untuk memperincikannya.... cuma apa yang  dapat disimpulkan bahawa sikap tolak-ansur suami isteri amat perlu untuk kesejahteraan sesebuah keluarga.


Bagaimana pula dengan pengurusan anak-anak.....sekolahnya, makan pakainya, sosialnya  etc etc etc. Memenuhi keperluan dan kehendak anak-anak bukannya perkara mudah. Apatah lagi bagi ibubapa yang dikurniakan dengan ANAK ISTIMEWA. Disebabkan faktor ini ramai juga  para isteri yang terpaksa  melepaskan jawatan tetap di kantor untuk  menguruskan anak-anak sepenuhnya. Samada yang bekerja mahupun sebagai suri di rumah....masing-masing telah melakukan pengorbanan besar buat keluarga.


Bila lelaki di dapur.....perempuan kena tutup mata dan telinga!

 Kaum bapa biasanya tidak begitu kisah tentang perkara-perkara kecil yang biasanya amat dititikberatkan oleh kaum ibu. Contohnya si bapa mungkin ramai yang  hobinya memasak, tapi tidak  ramai yang boleh menguruskan semula kekemasan dapurnya. Disebabkan faktor ini kaum ibu digalakkan menutup mata dan telinga apabila si bapa turun dapur. Begitu juga jika mengemas rumah....mungkin kaum bapa juga boleh melakukannya, tapi hasilnya tidak sekemas seperti sentuhan kaum ibu.


Sama juga dalam mengasuh anak-anak. Si bapa lebih rela meneruskan dengkurannya dari bangun untuk membancuh susu bila bayinya menangis di waktu malam. Si bapa juga  lebih rela bersengkang mata menonton bola dari berjaga malam menjaga anak yang demam. Sebenarnya banyak lagi kalau hendak disenaraikan kelemahan kami kebanyakan lelaki. Allah maha mengetahui dan disuratkan bahawa yang mengandung dan melahirkan zuriat adalah dari para ibu yang  mempunyai ketahanan jiwa melawan kesakitan. Kalau si bapa .......agaknya mungkin dah lama manusia pupus di muka bumi kerana serik dengan pengalaman bersalin.

Cannot tahan laaa......

Sewajarnyalah kaum bapa kini kerap  menghadiri seminar keibubapaan supaya dapat menimbulkan kesedaran dan menolak ke tepi  persepsi  lampau  yang hanya  meletakkan tanggungjawab mendidik anak-anak dan melakukan urusan rumahtangga hanya di bahu isteri. Kita hidup di zaman millenium, kena sama-sama turun padang demi mengekalkan keluarga yang  bahagia.


Kalau para isteri sanggup keluar bekerja meringankan bebanan ekonomi keluarga sementara yang menjadi suri di rumah sepenuh masa dengan kerja-kerja yang tiada bertitik. Mengapa tidak kita para bapa sama-sama membantu urusan rumahtangga? Namun tidak dapat disangkal, dalam kes-kes tertentu terdapat juga bapa-bapa yang mampu mengendalikan urusan rumahtangga dengan baik...syabas!

                             
                              
                               

2 comments:

Siti_btp said...

Sebenarnya didikan bermula dr anak lelaki tu kecil lagi..

Seolah-olah ibu tu menjadi hamba anak lelaki mrk sendiri..Semua kerja rumah tak blh di lakukan oleh anak lelaki..

Terbawa-bawalah hingga kebesar dan alam berumahtangga..

Smsaroni said...

Kena buang ego tak bertempat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...