اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, September 27, 2012

Jangan Ambil Hati.....

                                 Dalam kehidupan seharian, perhubungan kita dengan insan sekeliling samada dengan anak-anak, suami dan isteri, jiran dan sebagainya kadang-kadang membuat kita terasa hati kerana disebabkan salah faham dalam perkara-perkara tertentu.

Jangan terasa hati..........

                                 Inikan pula bila kita berhubungan dengan insan autisme, terasa hati, jauh hati, memang menjadi lumrah bagi yang tidak memahami. Mereka yang berada di sekeliling, hendaknya janganlah terlalu 'ambil hati',  terhadap reaksi mereka. Inilah antara kekurangan semulajadi yang ada pada mereka dimana  ianya perlu kita perbaiki dari masa ke semasa walau ia tak semudah yang disangkakan.

Komunikasi sehala.......

                                 Perhubungan dengan insan autisme ibarat seperti komunikasi sehala yang tiada timbal baliknya. Mereka sukar membaca emosi pihak lain, membuat jenaka, memahami jenaka juga memahami kiasan. Reaksi mereka terhadap sekeliling amat sukar diramal dan berubah-ubah. Orang disekeliling perlu memahami kehendak mereka tapi sayang disebabkan gangguan neurologi yang ada, mereka gagal memahami kehendak pihak lain.

Bukan sombong atau angkuh.......

                                 Setiap kali saya menghantar Syahmi ke sekolah, kebiasaannya kelihatan murid-murid lain memberi salam bila bertemu guru sebagai tanda hormat. Tapi dalam kes anak saya, guru pulak yang menyapa mesra Syahmi, sedangkan dia buat tak tahu jer hingga kita sebagai ibubapanya kena perbetulkan keadaan. Inilah salah satu contoh bagaimana insan autisme tidak dapat membaca emosi dan reaksi orang lain terhadapnya. Tidak hairanlah ada yang menyangka mereka sombong dan angkuh.


                                 Sebagai golongan yang berpengetahuan  tentang masalah ini juga kepada sesiapa jua yang berhubung secara langsung dengan Syahmi.....maafkanlah dia dan fahamilah kekurangan yang ada padanya. Bukan disengajakan malah inilah yang membelenggu insan autisme sepertinya bila berhadapan dengan masyarakat.


                                  

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...