اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, September 4, 2012

Syahmi Kumpulan A....Diet Vegetarian..

Setitik darah amat bermakna.....

             Menurut Dr Peter J.D' Adamo dalam bukunya Eat Right 4 Your Type yang diterbitkan pada tahun 1996, diet bukan sahaja untuk mendapatkan penurunan berat badan yang seimbang malahan juga  sebagai cara mengawal alahan dan menghindarkan dari jangkitan penyakit supaya dapat menjamin kesihatan yang baik.

             Tindakbalas kimia berlaku antara sel- sel darah dengan jenis makanan yang diambil seseorang. Tindakbalas ini merupakan sebahagian dari warisan genetik yang disebabkan oleh faktor Lectin. Lectin merupakan sejenis protein dari pelbagai  protein yang terdapat dalam makanan samada sayuran mahupun dari sumber ternakan.

             Sebahagian Lectin adalah tidak baik bagi setiap individu. Contohnya lectin dari ekstrak kacang kastor yang mengandungi racun biologi dinamakan Ricin.  Manakala sebahagiannya pula, hanya sesuai kepada beberapa jenis kumpulan darah dan tidak sesuai kepada kumpulan darah yang lain. Lectin berfungsi seperti velcro kepada sel-sel darah. Jika kita makan buah-buahan yang mengandungi lectin yang serasi kepada kumpulan darah kita, maka ia akan melekat (agglutination) di sel-sel darah kita seperti yang digambar di bawah.


Lectin - Yang berwarna putih
Di kiri sel darah yang sihat sementara di kanan sel darah
yang telah melekat
                     

            Apa kata kita lihat contoh individu yang berada di dalam kumpulan O dimana mereka yang berada di dalam kumpulan ini boleh makan beraneka jenis pisang.  Sedangkan bagi  mereka yang berada di kumpulan A dan AB mestilah menghindari dari memakan sebarang jenis pisang. Ini disebabkan lectin di dalam pisang  tidak melekat kepada sel-sel darah individu yang berada di dalam kumpulan O.


Gambaran yang lebih mudah difahami....


            Berita baik yang harus kita ketahui bahawa 95% dari lectin yang wujud tidak menakutkan kesannya kepada kehidupan manusia dan ianya boleh dilindungi oleh sistem immunisasi dengan dimusnahkan semasa proses penghadaman lagi. Namun 5% darinya yang masuk ke aliran darah akan memberi reaksi yang berbeza terhadap organ yang berbeza.

            Jadi apa kata kita lihat jadual pengambilan makanan yang sesuai untuk ke empat-empat jenis darah O, A, B dan AB. Mampukah kita mengikuti diet yang disyorkan serta mungkinkah konsep ini dapat memberi kesan positif terhadap insan-insan autisme juga?

                                                   

Kumpulan DarahProfile Diet  Diet Yang Dibenarkan Diet Dihadkan Makanan Yang Dielakkan Untuk Penurunan Berat Badan Makanan Yang Dapat membantu Penurunan Berat Badan
Darah Kumpulan OKandungan Protein Yang Tinggi
(Maging)
Daging
Ikan
Sayuran
Buah-buahan
Bijirin
Kekacang
Gandum
Jagung
kidney beans
navy beans
lentils

Kobis
Brussels sprouts
cauliflower
mustard greens
Rumpai Laut
Makanan Laut
salt
Hati
Daging Merah
kale
Bayam
brocoli 
Darah Kumpulan AVegetarianSayuran
Tauhu
Makanan Laut
Bijirin
Kekacang
Buah-buahan

Daging
Produk Tenusu
kidney beans
Gandum
Minyak Sayuran
Makanan berasaskan soya
Sayuran
Nanas
Darah Kumpulan BOmnivore yang seimbangDaging(kecuali ayam)
Produk tenusu
Bijirin
Kekacang
Sayuran
Buah-buahan

Jagung
lentil
Kacang
Bijan
seeds
buckwheat
Gandum
greens
Telur
Daging Rusa
Hati
licorice
tea
Darah Kumpulan ABPelbagai jenis makanan  (diambil secara sederhana)Daging
Makanan Laut
Produk Tenusu
Tauhu
Kekacang
Bijirin
Sayuran
Buah-buahan

Daging Merah
kidney beans
lima beans
seeds

Jagung
buckwheat
Tauhu
Makanan Laut
Produk Tenusu
greens
Rumpai Laut
Nanas
                    
Sumber Jadual Dari Laman Web Dr Lam http://www.drlam.com/blood_type_diet/#


Darah Kumpulan O :  Digalakkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi, rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang telah diolah) serta sayur-sayuran dalam kuantiti yang banyak juga kacang. Namun,  harus menghindari produk tenusu dan gandum. Jangan lupa dihadkan pengambilan buah-buahan.

Darah Kumpulan A  :   Harus mengambil diet vegetarian dan pengambilan lektin yang sedikit. Sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam dengan kuantiti yang terbatas. Dianjurkan juga mengambil produk tenusu yang telah melalui proses penapaian seperti susu masam, keju, telur dari jenis organik atau ayam kampung, kekacang, susu kacang soya dan bijirin dengan jumlah yang terhad. Buah-buahan dan sayur-sayuran perlu diambil dalam kuantiti yang banyak.

Darah Kumpulan B :  Lebih fleksibel dan disarankan untuk menghindari makanan beku atau makanan dalam tin. Makanan yang digalakkan adalah yang mengandungi kandungan karbohidrat yang tinggi.

Darah Kumpulan AB :  Pola gabungan pemakanan jenis darah kumpulan A dan B.  Makanan laut amat dianjurkan, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu yang telah melalui proses penapaian, minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, semua jenis sayuran, taugeh dan cendawan serta semua jenis buah-buahan kecuali yang telah dijeruk.


            Bertujuan hanya untuk berkongsi maklumat dengan pengunjung laman ini. Semoga penyampaiannya mudah difahami.......

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...