اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Saturday, December 20, 2014

Kegunaan 'Weighted Blanket'...





'Weighted blanket' sesuai untuk mereka yang mengalami gangguan sensory dan mempunyai tenaga lebih dari biasa, seperti anak-anak ADHD umpamanya. Selimut ini biasanya lebih berat dari selimut biasa dan purata beratnya lebihkurang 4 -25 paun (1.81kg - 11.33kg). Disyorkan beratnya yang lebih spesifik iaitu 10% dari berat si penggunanya ditambah dengan 1paun (0.453kg). Jalan paling selamat, dapatkan nasihat Terapist Cara Kerja/Physical dalam menentukan berat 'weighted blanket' yang paling ideal untuk seseorang indivdu.


'Weighted Blanket' 

Fungsinya dapat memberikan tekanan dan input sensory kepada mereka yang mengalami autisme mahupun gangguan lain yang seumpamanya. Mereka menjadi lebih tenang kerana dikatakan tekanan dari berat selimut tersebut sebagai input proprioceptive (informasi dalaman manusia) ke otak lalu menggalakkan pengeluaran hormon seratonin iaitu bahan kimia yang memberi mood menenangkan kepada seseorang. Idea ini sebenarnya bersamaan dengan fungsi 'Squeeze Machine' ciptaan Dr Temple Grandin.


'Squeeze Machine' dalam movie Temple Grandin

Menurut kajiannya juga, 'weighted blanket' ini  sesuai untuk kegunaan golongan dewasa yang mengalami masalah trauma, insomnia, anxiety serta penyakit kronik yang lain. Namun penggunaan di kalangan kanak-kanak mahupun yang dewasa, haruslah menyelimuti hanya bahagian badan si pengguna, TIDAK dinasihatkan untuk menutupi bahagian muka dan kepala.


Antara proses untuk menghasilkan sehelai 'weighted blanket'
- kampit-kampit kecil kekacang/beras disusun

Pilihlah 'weighted blanket' yang bersesuaian seperti pemilihan fabrik terbaik, kain cotton umpamanya. Elakkan penggunaan bahan sintetik atau bahan-bahan yang berhabuk  kerana kanak-kanak suka memasukkan bahagian-bahagian/sudut-sudut tertentu selimut kesayangan mereka ke dalam mulut. Pasir sungai yang halus, beras yang betul-betul kering, jenis kekacang dikira lebih sesuai sebagai bahan pemberat. Pastikan ia mempunyai berat yang bersesuaian bagi memastikan penggunanya dapat bergerak bebas dan selesa.


Semoga mereka dapat menikmati ketenangan...


Tidurlah wahai permaisuri....


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...