اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Saturday, February 21, 2015

Bagaikan Mimpi.....



Tujuan saya menyertai aktiviti Sahabat Faqeh Terengganu, hanya untuk membiasakan anak saya dengan persekitaran bermasyarakat. Mungkin Syahmi telah boleh mengaji, telah boleh membaca, boleh belajar seperti anak-anak tipikal. Tapi kekurangannya masih ada terutama dalam bersosial.


Semenjak beberapa bulan menghadiri aktiviti mingguan SFT, saya dapat rasakan dia telah boleh menerima keluarga besar SFT dengan pelbagai ragam. Jika di rumah, Syahmi hanya ada ibu, ayah dan abang. Di kampung pula, yang ada hanya sepupu yang telah dewasa dengan Opah dan mak chik-mak chik yang bukan saingannya untuk bermain.


Kelmarin saya berouting dengan sebuah keluarga SFT, berekreasi di Lagoon Kuala Ibai. Jalan-jalan, ambil udara tepi laut yang segar...memang mengasyikkan. Pemandangan cantik, orang tak ramai mana. Meniti beting-beting pasir, diiringi dengan silauan matahari terbit.


Beting pasir hanya kelihatan ketika air surut...

Jalan-jalan sedut udara pagi...

Bertemujanji dengan sebuah keluarga kenalan Autisme Malaysia juga Sahabat Faqeh Terengganu di sana, berbual-bual sambil melayan anak-anak bermain. Syahmi enggan bermain di taman permainan. Alasannya,"Saya dah besar dan tak sesuai lagi untuk menggunakan peralatan yang ada". Mungkin ada kebenarannya, dia telah pun mencapai ketinggian 156cm dengan berat 65kg.


Bersama Ustazah Haniza Hashim n famili yang juga merupakan kenalan
di Autisme Malaysia dan Sahabat Faqeh Terengganu

Semoga ukhwah berkekalan hingga ke jannah

Apabila telah puas bermain, kami pun hendak beredar. Kelihatan dari jauh Syahmi memimpin tangan Faiz (anak sahabat tadi). Sebagai anak bongsu, bukan mudah Syahmi hendak menzahirkan keprihatinan terhadap orang lain selain dari ahli keluarganya yang terdekat. Bagaikan mimpi saya melihatnya.....alhamdulillah


Caring....

Alhamdulillah....


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...