اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, March 31, 2015

Misi Jadi Mac Gyver





Saya tidak risau dengan subjek Matematik, Sejarah, Geografi dan yang lain-lain tu. Tapi saya paling bimbang dengan subjek Kemahiran Hidup. Dari zaman persekolahannya di peringkat rendah lagi, Syahmi bermasalah dengan subjek ini.


Bila melibatkan fine motor skill, anak autisme amat ketinggalan prestasinya. Mereka perlu dibantu kerana sukar melakukan aktiviti ini tanpa pengawasan. Mereka perlu diberi dorongan. Yakini mereka juga boleh buat sebagaimana kawan-kawannya.

Task Yang Pertama Untuk Pelajar Tingkatan 1


Sampai di rumah kelmarin, si anak merungut-rungut sendirian. Katanya, "Saya tak dapat nak pasang plug yang cikgu suruh. Kawan-kawan saya ada yang dah boleh siapkan". Huhuhu..... inilah masalah yang saya telah lama jangkakan. Yang ini tugasan basic bagi semua pelajar, tak kira lelaki mahupun perempuan.


Nampaknya tugas saya sekarang memberi latihan kepadanya di rumah. Korbankanlah plug-plug extra yang di rumah tu untuk tujuan latihan. Kerja pendawaian remeh sebenarnya terutama bagi yang kurang berminat. Bukan mudah nak jadi MacGyver. Biar tak hensem sebagaimana aktor yang berlakon di TV tu, janji misi mencapai matlamat....hehehe


Aktor yang  memegang peranan sebagai MacGyver dalam drama
 bersiri televisyen Amerika...


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...