اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, June 5, 2016

Bila 'Meltdown' bertandang....






Kelmarin Syahmi memang 'upset' bila aeroplane model yang dipesannya dari Kuala Lumpur sukar untuk di'assemble'. Maka meltdown pun datang. Menangis seolah-olah budak 5 tahun. Merintih, membebel seolah-olah nenek tua.

Kita yang mendengar ni, panik seketika sebab jarang-jarang sekali dia begini. Dengar dengan teliti bebelannya. "Huhuhu (suara besar dan bengkeng)....memang tak guna model ni, kita beli yang original tapi buatannya tak cukup kemas. Nak assemble pun susah, kalau dipaksa masuk nanti patah pulak. Biarlah aku gi ke alam barzakh....senang" katanya. Terus melompat atas katil sambil peluk kiri kanan bantal-bantal 'buysuk'nya. Panik sekejap kita dibuatnya.

Kemudian pujuk dia untuk pergi mandi, kut-kut dapat meredakan kekecewaannya. Ingatkan meltdown dah selesai. Nampaknya bersambung lagi rintihannya lepas selesai mandi. "Memang sedihla kalo macam ni. Kerja sekolah pun banyak. Dah rasa malas nak buat" katanya lagi.

Dalam hati rasa nak tergelak. Tapi rasa panik tadi masih berbaki. "Lain yang bengkak, lain pulak yang bernanah". Itulah perumpamaan yang tepat untuk situasinya ketika itu. Aeroplane model punya pasal, kerja sekolah pulak yang terbabit.

Mungkin ini rintihan di jiwa dia selama ini. Sebagai ibubapa, kita memang faham sangat dengan keadaan anak-anak kita yang terlampau dibebani dengan kerja sekolah. Kepada siapa hendak dipersalahkan? Kehidupan sekarang berkejar-kejar kepada pencapaian akademik.

Bagaimana dengan perjuangan mereka si anak istimewa bagi menyaingi pencapaian mereka yang tipikal? Tidak hairanlah sesekali mereka 'berlagu kuat' menyuarakan ketidakpuasan hati yang tertanam tanpa diambil peduli oleh orang lain.

Maka di SINI lah peranan kita ibubapanya, saudara mara di kelilingnya juga masyarakat amnya. Bantu mereka bagi menyesuaikan diri dengan kehiduan yang semakin mencabar....wallahualam


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...