اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, June 20, 2016

Makan Dedak!



Ramai yang berbicara tentang dedak. Kecil, besar, tua, muda semua menggunakan perkataan ini untuk menggambarkan 'kebodohan' seseorang diumpamakan seperti binatang yang me'makan dedak'. Ingin ditekan di sini, manusia tidak makan dedak.

Perkataan dedak amat popular di media sosial kini, dalam konteks sebagai bahasa kiasan, bermaksud mengejek/memperlekeh pihak yang satu lagi kerana tidak sependapat dengannya.


Bagaimana dedak/sekam terhasil

Apakah dedak? Dedak adalah hasil sampingan padi yang dikisar untuk dijadikan beras. Kulit luar bulir/biji padi yang masak berwarna coklat ke kuning-kuningan dimana tugasnya untuk melindungi bahagian dalam padi (endospermium dan embrio). Bagi menjadikan beras, maka padi dihantar ke kilang untuk diproses.

Setelah diproses di kilang, kita akan memperoleh beras berwarna putih juga sekam dan dedak. Sekam adalah butiran kasar dari bulir padi, manakala dedak merupakan struktur yang lebih halus yang juga mengandungi beras hancur. Terdapat juga dedak dipasaran yang telah di'upgrade' menjadi makanan terbaik untuk binatang ternakan. Info tambahan, dedak juga bukan bahan sampingan dari padi sahaja, jagung, gandum juga menghasilkan dedak.

Dedak digunakan sebagai makanan binatang seperti ayam, itik, lembu, dan sebagainya. Sekam pula boleh dijadikan sebagai bahan penebat dan penyerap.  Dalam industri penanaman cendawan, penghasilan telur masin, penghasilan labu sayong (warna hitam), sekam menjadi bahan penting dalam membantu menghasilkan produk.

Perkongsian maklumat tentang dedak ini diharap dapat membantu generasi kini memahami asal usul bahan tersebut. Tidak hanya pandai menyebut, kena tahu juga apa yang kita sebut kerana di sana nanti tiap yang disebut akan dipersoalkan.

Wallahualam...




0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...