اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, September 8, 2016

Dia Sudah Remaja...



Kelmarin 7hb September 2016, maka genaplah usia Syahmi 14 tahun. Kini dia sudah berada di usia remaja, makin banyak cabaran yang harus dilalui. Dengan keadaan fizikal yang semakin menjadi-jadi, makin tinggi dan berisi, jerawat tumbuh sebiji-sebiji di muka especially di pipi dan hidung.

Emosi juga berubah kini. kekadang dia udah berani mempertahankan diri dari usikan orang lain. Menyuarakan kemarahannya, jika orang lain melakukan sesuatu yang tidak disenanginya. Hormon remaja mula menguasai dirinya barangkali.

14 tahun berlalu, banyak perkara tercatit dalam diari harian kami sekeluarga. Kerana dia, kami menangis mencari sebab, kenapa dan mengapa dia mengalami autisme. Kerana dia juga, kami belajar memahami insan-insan lain yang senasib dengannya. Kerana dia, kami belajar berada di bawah. Kerana dia, kami lebih mendekatkan diri pada-Nya. Membuang rasa ego, melatih diri menjadi orang yang sabar.

Banyak hikmahnya apabila kita diuji dengan kesusahan, kesedihan dan kedukaan. Namun kita kena gali sendiri supaya sinar di hujung sana dapat kita temui.

Kembali memperkatakan tentang hari lahir Syahmi kelmarin, tahun ni ada sedikit kejutannnn....jeng jeng jeng. Inilah sehelai lembaran ucapan selamat hari lahir dari rakan sekelasnya, rakan muslimah pulak tu. Terima kasih anak-anak semua AQILAH, AMIRAH, ILYA, ADILAH AZMAL dan NURUL IZZAN IZZATI. Sesungguhnya kamu semua menghargai insan istimewa ini sebagai rakan sekelas. Kami sebagai ibubapa Syahmi amat menghargainya. Inilah hadiah bermakna buat Syahmi seorang insan autisme yang tidak semua orang mampu mendekatinya.


Coretan dari rakan-rakan muslimah Tingkatan 2 Al Tirmizi buat
Syahmi di hari lahirnya

Pada rakan-rakan lain yang turut mengucapkan Selamat Hari Lahir buat mu di facebook, terima kasih juga diatas perhatian anda semua pada Syahmi. Sekarang kami tahu Syahmi tidak bersendirian lagi. Telah ada insan-insan lain yang menganggapnya sebagai seorang kawan.

Selamat Hari Lahir Syahmi. Ibu dan ayah mendoakan kamu agar menjadi seorang anak yang soleh, sihat selalu, berbahagia di dunia juga di akhirat. Aamiin...



0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...