اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, January 10, 2017

Genius?



Dia Genius....EINSTEIN, bagaimana dengan autisme
 yang lain???

Bila disebut AUTISME, ramai yang berpendapat golongan ini merupakan mereka yang GENIUS. Tidak semudah itu kita mengadili keupayaan golongan ini hanya dengan melihat paparan di media tentang pencapaian beberapa anak autisme yang cemerlang dalam bidang-bidang tertentu.

Ramai lagi anak-anak autisme dalam masyarakat kita yang mengalami pelbagai keadaan yang amat menguji kesabaran penjaganya. Ramai yang tidak bercakap hingga ke dewasa, ramai juga yang masih mengalami masalah 'stimming' yang bisa membuat mereka di sekelilingnya ketakutan, kepelikan dan sebagainya. Dannnn....jangan lupa masih ada diantara mereka yang belum berupaya menguruskan diri walau dah besar panjang. Masih mengharapkan bantuan ibubapa untuk makan pakainya.

Syahmi? Ooo...Syahmi tidak sama sekali berada dalam kelompok genius. Dia mempunyai tahap IQ yang sederhana seperti ibubapanya juga. Tidak secemerlang mana dalam pembelajaran. Biasa-biasa sahaja. Kena banyakkan usaha jika hendak berjaya. Yang penting kemampuan dia berhadapan dalam masyarakat merupakan aspek yang perlu didahulukan.

Bersyukurlah atas kurniaan-Nya. Walau bukan seorang genius, Syahmi tetap anak kami yang istimewa di mata dan di hati kami. Alhamdulillah....








0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...