اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, January 13, 2017

Allah Knows....



YM Tunku Mona Riza (Direktor Filem Redha) menghiasi dinding pejabatnya dengan
cenderamata dari anak-anak autisme seluruh negara

Perancangan Allah sangat tepat. Dulu, kami menangis kerana uniform tadika berwarna pink itu. Uniform yang inilah membuatkan hati saya retak seribu. Dipakai hanya seminggu, terpaksa dilipat dan disimpan sebagai kenangan kerana anak kami di'reject' dari meneruskan pembelajarannya di sana.

Remuk redam hati macam mana sekalipun, kami terpaksa menerima hakikat bahawa anak kami bukan seperti anak-anak yang lain. Dia special, jadi tempatnya bukan di tadika itu. Ada tempat lain yang lebih sesuai lagi untuknya. Anak special autisme 'direject' dari sekolah biasa merupakan cerita berulang yang terjadi pada kebanyakan kami, ibubapa anak autisme.

Maka langkah diteruskan. Mencari-cari tempat lain yang menyediakan pembelajaran kepada anak-anak khas. Uniform pink tidak dipakai lagi. Hanya tersimpan kemas di almari. Sesekali ternampak, airmata tetap jatuh mengenangkannya.

Bila dikhabarkan filem Redha akan ditayangkan di Mesra Mall, Kerteh tahun lalu, maka kami memikirkan cenderamata yang sesuai untuk dihadiahi kepada YM Pengarah Filem Redha, Tunku Mona Riza, sebagai penghargaan. Mungkin anak-anak autisme yang lain berkebolehan dalam lukisan. Maka mereka menghadiahi hasil seni masing-masing sebagai tanda mata buat YM direktor filem tersebut. Bagaimana dengan Syahmi?

Dia hanya ada yang ini.....tiada bakat yang istimewa
sebagaimana teman yang lain

Syahmi hanya ada uniform pink. Tiada lain lagi yang dikira special untuk diberikan kepada tetamu ini. Kini, uniform pink telah membuat kami bahagia. Digantung di tempat yang baik, dimuliakan oleh penerimanya. Diletak dibiliknya sebagai hiasan penuh makna. Terima kasih YM Tunku Mona Riza. Jika SEPULUH tahun dulu uniform pink membawa duka berpanjangan, kini tidak lagi. Kerananya kami sekeluarga rasa bangga dan bahagia.

Sesungguhnya benarlah apa yang dikata, di sebalik kedukaan itu pasti ada sesuatu yang positif menanti. ALLAH KNOWS WHAT IS THE BEST FOR YOU.....Alhamdulillah





0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...