اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, March 19, 2017

Jangankan Model, Ratu Cantik Pun Ada...



Tularr....pemilik kad OKU memandu di lorong
berlawanan hingga menyebabkan kemalangan yang membabitkan
kematian seorang lelaki


Adakah kerana dia OKU Bermasalah Pembelajaran maka kemalangan terjadi? Adakah kerana kelalaian ibubapa hingga si anak melakukan beberapa kesilapan termasuk mengambil dadah terlarang dan mabuk lalu memandu hingga menyebabkan kemalangan maut? Hanya mahkamah yang boleh menjatuhkan hukuman sepatutnya.

Sedih, bila di luar sana orang mengutuk OKU Bermasalah Pembelajaran. Macam-macam persepsi masyarakat timbul. Ada yang kurang percaya, seorang model, mempunyai lesen memandu seperti remaja ini boleh dilabel OKU. Ada yang kata "Kalau belajar tak pandai, macam mana nak lulus ujian komputer JPJ?".



Mereka memang pakar dalam bidang ini.....

Semua ini menampakkan masyarakat kita masih kurang awareness tentang anak istimewa kategori ini. Tahukah kamu semua anak istimewa kategori ini kebanyakannya memang pakar dalam kemahiran mengendalikan komputer. Mereka juga mempunyai rupa paras yang comel-comel belaka. Baik lelaki, mahupun yang perempuan.


Miss Montana, Alexis Wineman (2012) di Amerika Syarikat ini juga seorang insan autisme/autistic
http://www.today.com/style/miss-montana-first-autistic-contestant-miss-america-1B7922351

Dengan penampilan diri yang tidak menampakkan kekurangannya, tahap IQ pula normal sebagaimana yang tipikal menyebabkan  ramai yang kurang sedar akan kehadiran golongan istimewa ini di khalayak. Mungkin inilah cabaran ibubapa seperti kami dalam menyambut Bulan Kesedaran Autisme yang akan berlangsung April  ini.

Walau hati sakit bila kata-kata yang kurang enak tentang OKU kategori ini di uar-uarkan melalui media sosial, bangunlah ibubapa semua untuk sama-sama menyuarakan kebenaran. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kalau bukan kita, siapa lagi yang sudi membela mereka?







0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...