اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, March 28, 2017

Stress!





Kenapa dia stress? Kian sampai ke hari sekolahnya dinilai oleh pihak IB, makin menjadi-jadi kerja kursus yang harus dilaksanakan. Tiap subjek ada, berlumba-lumba satu demi satu. Belum siap yang ini, yang itu pulak sampai. Kiri kanan, depan belakang, guru menyerahkan lampiran assessment untuk dilaksana oleh pelajar.

Bukan subjek teras sahaja, Pendidikan Seni Visual, Sivik, Muzik pun banyak beban kerjanya. Bukan kerja simple sebagaimana kita dulu-dulu. Kerja yang ini digalas umpama mereka berada di pra universiti, sedangkan hakikatnya mereka baru di tingkatan 3. Teori dan praktikal kemudian presentation.

Begitulah hakikatnya budak zaman kini. Dalam usia 15 tahun, bebanan tugas sebagai seorang pelajar terlalu berat. Itulah tuntutan yang harus dibayar bagi menjadi sebuah sebuah sekolah bergelar 'International Baccalaureate School'. Bukan pelajar sahaja, malah seluruh warga sekolah terlibat. Dari yang di atas sekali, hinggalah yang di bawah sana. Masing-masing ada tugasan 'berat' yang harus dipikul.


Kajian peta topografi tempat tinggal - Geografi

Membentuk Arca Timbulan menggunakan kertas
suratkhabar

PT3 kian menghampiri. Malangnya tiada tanda-tanda persediaan si anak ke arah itu. Kelas tambahan pun terpaksa ditolak ke tepi. Ya Allah, Ya Bariq....Kau pengatur perjalanan setiap hamba Mu. Kau permudahkanlah urusan hamba Mu yang ini. Kau kurniakan berbanyak kesabaran buat anak kami menempuhi cabaran. Kau kurniakan kesihatan bagi hamba mu yang ini untuk membantu si anak dalam masa-masa sukar ini.

Tiada gunanya hendak mencari salah siapa? Yakinlah pada percaturan-Nya. Semoga ada hikmah atas apa yang dilalui...aamiin




0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...