اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, May 2, 2012

Awas! Kalau anak-anak lambat bercakap......

         Orang tua dulu-dulu tak ambil kisah pun kalau anak kecil mereka lambat bercakap. Kata mereka..... itu perkara biasa, cuma bagi kita sekarang yang rata-ratanya berpendidikan dan berkemudahan untuk mendapatkan maklumat maka jangan terlalu selesa dengan situasi tersebut.


Awal bicara si manja.....


         Kebiasaannya  ketika bayi kita berumur 12 bulan,  mereka telah boleh menggabungkan  perkataan seperti mama, papa walaupun hakikatnya mereka belum benar-benar memahami maksudnya. Seiring dengan peningkatan usia,  mereka akan mengalami perkembangan perbendaharaan kata serta dapat menggabungkan  perkataan.


         Jika peringkat-peringkat perkembangan ini tidak dialami oleh bayi-bayi kita, maka sebagai ibubapa jangan berlengah-lengah lagi. Seharusnyalah nasihat dari mereka yang pakar cuba kita dapatkan seawal mungkin supaya penilaian yang tepat dapat dilakukan. Ada banyak faktor yang menyebabkan bayi kita lambat bercakap antaranya berkait rapat dengan  masalah pendengaran, masalah melibatkan fungsi otak seperti terencat akal mahupun autisma.

Anak-anak amanah dariNya...


          Jangan panik,  sebagai ibubapa sememangnya anak-anak adalah amanah yang harus kita jaga dan akan dipertanggungjawabkan di sana nanti. Jangan kalah sebelum berjuang, tiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Jangan cuba-cuba untuk lari dari kenyataan. Bertindak dengan segera!

       
     

 
       


       

         

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...