اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, May 21, 2012

Jangan Lepas Tangan.......

Lepas tangan.......
             
                   Orang  kita selalu bersikap lepas tangan dalam banyak hal. Buat kerja sambil lewa. Kemudian lepas tangan, ertinya lepaskan tanggungjawab pada orang lain. Kepentingan diri didahulukan, biar orang lain mengambil alih tugas.....apa aku kisah?

                 
                    Hantar anak ke sekolah.....tapi pensel, pemadam, pen semua tak disediakan. Buku tulis entah ke mana, buku teks tinggal di rumah. Bagaimana anak-anak hendak belajar jika kelengkapan tiada. Kalau hari-hari masih dengan keadaan yang sama, tentu cikgu pun naik angin. Anak sendiri menjadi mangsa keadaan kerana sikap lepas tangan kita. Sebagai ibubapa kita harus memastikan anak-anak ke sekolah dengan segala kelengkapan persekolahan serta pastikan juga  homework disiapkan.


Sedarkah kita,  ada anak-anak lain yang terpaksa didukung untuk ke sekolah!


                    Habis waktu sekolah pula anak orang lain balik ke rumah dengan van sekolah mahupun berbasikal ke rumah dan ada yang ibubapa sendiri menjemputnya di sekolah.....tapi bagi ibubapa yang suka lepas tangan, dibiarkan anak-anak berkeliaran di kawasan sekolah menunggu ibubapa yang tidak kunjung  tiba untuk menjemputnya, Tidak hairanlah kes culik menjadi-jadi kerana penjahat diberi peluang seluas-luasnya untuk menjayakan misi mereka.

                 
                   Sebelah petang pulak, anak-anak dibiarkan bermain-main sepuas rasa di luar rumah dengan anak jiran tetangga. Ibubapa lepas tangan tanpa sesiapa yang memantau. Anak-anak tetap dengan perangai anak-anaknya.......bermain dengan benda-benda yang membahayakan dan ada kalanya  masuk ke rumah jiran-jiran buat aksi yang pelbagai. Bukankah mengganggu orang namanya tu?


Bermain biar kena pada masa dan tempatnya!

                      
                         Jangan amalkan budaya lepas tangan dalam mendidik anak-anak....apatah lagi anak-anak istimewa. Kasihani mereka.... jangan biarkan masyarakat memandang rendah pada anak-anak istimewa kita.    Biar bermasalah pembelajaran, kelengkapan sekolah mesti disediakan....biar berkerusi roda, hak anak ke sekolah kena diutamakan.....walau  tidak pandai bersosial, biar kita sama-sama turun padang memberi perhatian supaya anak-anak istimewa kita tidak ditertawakan.


                         Saya sekadar mengingatkan sahabat yang lain dan tidak lupa pada diri sendiri  yang terpilih untuk menerima anugerah istimewa dariNya, sebab ada antara kita yang terlupa menjalankan peranan sebagai ibubapa kepada anak istimewa serta menyahut ujian Allah ini......
                       
           

Percayalah,  anak istimewa untuk ibubapa yang istimewa juga!

                    

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...