اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, April 1, 2013

April....Bulan Kesedaran Autisme






                       Nisbah yang semakin menggerunkan ibubapa serata dunia pastinya. Peningkatan yang amat ketara sejak akhir-akhir ini menyebabkan AUTISME menjadi bahan kajian para penyelidik. Namun masih banyak rahsia yang belum terungkap sepenuhnya dan hingga kini menjadi teka-teki.

                       Di negara kita, ibubapa mengeluh kerana terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan temujanji dengan pakar-pakar perunding bagi  pengesahan tentang keadaan anak yang dikatakan 'pelik' jika dibandingkan dengan kanak-kanak seusia. Begitu juga untuk perkhidmatan ST, OT dan sebagainya dimana ibubapa lebih sanggup mengeluarkan belanja yang besar bagi memperolehi perkhidmatan yang terbaik buat   anak masing-masing. Ini membuktikan kes-kes seumpamanya kian serius dan amat membimbangkan.

                      Bayangkan suatu masa nanti, bagaimanakah nasib anak-anak ini apabila dewasa kelak jika mereka tidak mendapat intervensi awal? Bagaimana pula dengan anak-anak yang berada di kampung-kampung dimana ibubapanya kurang mendapat pendedahan tentang masalah pembelajaran seperti AUTISME? 
                       
                      AUTISME bukan noktah terakhir dalam kehidupan individu......ia hanya sebuah perjalanan bagi menguji sejauhmana mereka disekelilingnya dapat menerima, memahami dan bertindak dengan lebih bijak. Ayuh kita sama-sama bangkitkan kesedaran semua pihak.......baik dari mereka yang berada di atas hinggalah ke masyarakat umum. 
                       

                          APRIL BULAN KESEDARAN AUTISME.....RAIKAN DENGAN WARNA BIRU
                                                 
               
Dont try to cure us, try to understand us!





0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...