اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, January 25, 2015

Brain Gym....



Fungsi Otak Kanan dan Otak Kiri

Otak terbahagi kepada dua hemisfera, kiri dan kanan. Penggunaan kedua-dua hemisfera secara optimal melahirkan individu yang hebat. Sayangnya ramai di antara kita tidak dapat mengimbangi penggunaan ke dua-dua bahagian ini dan perlu dirangsang bagi mengaktifkan semula daya kerja bahagian otak melalui rangkaian gerakan tubuh. Brain Gym, dipelopori oleh pasangan suami isteri Dr Paul Dennisson dan Gail Dennisson dimana telah memperkenalkan rangkaian pergerakan tubuh yang simple bagi meningkatkan daya kerja otak secara opitimum.


Dr Paul Dennisson dan isteri Gail Dennisson

Brain Gym dikatakan membantu golongan yang mengalami masalah pembelajaran seperti autisme dalam meningkatkan daya fokus, lebih relax, mengurangkan stress dan juga meningkatkan keupayaan mereka menerima pembelajaran.


4 PACE - Positive, Active, Clear, Energetic...


Turutan pergerakan ini dikenali sebagai 4 PACE (Positive, Active, Clear, Energetic). Tiap langkah yang disyorkan mempunyai matlamat tersendiri. Brain Gym dimulakan dengan :-


1. Minum air (Energetic)

Sebelum melakukan aktiviti, minum segelas air. Didapati air berfungsi umpama 'greese yang melancarkan pergerakan roda'. Memberi tenaga kepada seseorang untuk memulakan aktiviti.

Minum air 

2. 'Brain Buttons' (Clear)

Senaman ini bagi melancarkan aliran darah ke otak seolah-olah menjadi      
'switch on' kepada otak untuk memulakan daya kerja.

Cara-caranya :   Letakkan ibu jari serta jari telunjuk dan manis yang dijengkalkan ke bahagian tulang dada (sternum - kedudukannya seinci di bawah tulang selangka). Tekan seperti kadar denyutan nadi manusia dalam keadaan biasa atau buat gerakan membulat.

Dalam masa yang sama, telapak tangan yang sebelah lagi diletakkan di atas bahagian pusat lalu diberi sedikit tekanan ke atasnya. Lakukan kedua-dua pergerakan di atas serentak selama 30 saat. Kemudian gerakkan mata ke kiri dan ke kanan. Tukar tangan, ulang pergerakan yang sama.
                                                             

Brain Buttons

3. 'Cross Crawls' (Active)

Pergerakan bersilang ini membantu mengkoordinasi bahagian otak kanan dan otak kiri dalam menyalurkan informasi. Ia dapat membantu seseorang dalam menguasai kemahiran mendengar, membaca, mengeja, menulis juga kefahaman.

Cara-caranya :   Lakukan pergerakan dalam keadaan berdiri atau duduk. Letakkan tangan kanan ke bahagian lutut kiri yang diangkat kemudian letakkan tangan kiri ke atas lutut kanan yang diangkat. Lakukan seperti anda sedang berkawad.

Pergerakan ini hendaklah berterusan selama kira-kira 2 minit.


Cross Crawls

4. 'Hook Ups' (Positive)


Pergerakan in lebih kepada proses membantu individu mendapatkan ketenangan, mengawal rasa gemuruh ketika hendak menghadapi temuduga, peperiksaan mahupun berucap di hadapan khalayak.

Cara-caranya :   Lakukan pergerakan dalam keadaan berdiri atau duduk. Silang kedua belah kaki di bahagian pergelangan kaki. Silangkan pula tangan kanan dan kiri di bahagian pergelangan tangan, kemudian masukkan ke dalam hingga tangan yang bersilang tadi menyentuh bahagian tengah dada.

Bernafas dengan selesa hingga beberapa ketika. Hasilnya, kita akan dapati lebih tenang dan mengurangkan masalah gemuruh.

Duduk atau Berdiri

Brain Gym ini tidak terbatas hanya kepada pergerakan seperti yang dibincangkan di atas sahaja. Terdapat berpuluh-puluh lagi pergerakan yang boleh dilakukan untuk merangsang penggunaan otak kita secara optimal seperti pergerakan Lazy 8s, Thinking of an X, Double Doodle dan sebagainya.


Pergerakan angka 8 (tidur) memfokus kepada ibu jari
yang sedang melakukan pergerakan  tersebut

'Double Doodle' -  melukis objek semetri samada di atas kertas
 atau hanya imaginasi melukis menggunakan kedua-dua belah tangan

Program ini  sangat digalakkan untuk dipraktikkan kepada anak-anak yang mengalami masalah pembelajaran. Sangat mudah, boleh dilakukan di mana-mana. Tidak memerlukan gelanggang yang besar. Ruang tamu, bilik tidur, dalam bilik darjah juga sudah mencukupi. Tidak memerlukan peralatan yang mahal. Hanya perlukan disiplin untuk melakukannya, secara bersendirian atau dalam kumpulan kecil.


Sebagai usaha menerapkan nilai-nilai keIslaman dalam setiap aktiviti kita, jangan lupa diselitkan zikir-zikir dan selawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. dalam pergerakan Brain Gym ini. Semoga ia menjadi aktiviti yang lebih bermakna. InsyaAllah....

Jom kita mulakan hari ini juga!


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...