اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, January 5, 2015

Dilema Awal Tahun...


Aamiin....

Awal tahun pelbagai cerita didengari berkenaan dengan pendidikan awal anak istimewa terutamanya. Ibubapa yang berkemampuan, bolehlah mendaftar si anak ke pusat-pusat pendidikan swasta yang mengkhusus dalam mengendalikan pendidikan anak-anak autisme. Ada juga ibubapa yang memilih untuk memasukkan si anak ke Program Pendidikan Khas di sekolah-sekolah harian kerajaan. Tidak kurang juga ramai yang berteduh di bawah PDK (Program Pemulihan Dalam Komuniti) di kawasan masing-masing.


Penddikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran (PPKIBP)

Lebih mencabar bagi ibubapa yang hanya mengetahui kekurangan anak setelah mereka memulakan persekolahan di pusat/sekolah biasa selama beberapa minggu. Biasa berlaku pada anak-anak yang mengalami simptom-simptom yang sangat minima, hingga ibubapa terlepas pandang. Namun ianya akan dapat dikesan oleh guru tadika/sekolah yang berpengalaman mengendalikan pembelajaran awal kanak-kanak. Ibubapa akan dipanggil ke sekolah untuk dimaklumkan berita 'pilu' ini. Terkejut, 'denial' semua ada di peringkat permulaannya. Tidak tahu, buntu untuk memulakan langkah/jalan mana yang harus dituju.


Ada juga yang bernasib baik dan diterima masuk ke pusat/sekolah biasa bersama-sama anak tipikal. Jumlahnya taklah ramai mana, namun bagi anak-anak autisme yang betul-betul 'mild' keadaannya, laluan ini sebenarnya amat membantu si anak untuk belajar memperbaiki diri melalui pergaulan bersama mereka yang tipikal. Namun jumlahnya hanya beberapa kerat sahaja.


Bagi yang berilmu dan mampu, terdapat pula ibubapa yang memberanikan diri untuk 'homeschooling' anak masing-masing. Kena mendisiplinkan diri, kerja kuat demi membantu si anak. Kebiasaannya berlaku apabila si anak tidak dapat menyesuaikan keadaan ketika di pusat/sekolah dan ibubapa pula merasakan mereka mampu untuk memberi didikan terbaik mengikut corak yang dikehendaki.


'Konsep Homeschooling'

Bercerita tentang anak istimewa yang remaja. Masalah nak masuk ke sekolah menengahnya, mahupun kemasukan ke institusi pengajian tinggi. Kerenah birokrasi yang menjengkelkan kadang kala, menyebabkan ibubapa menjeruk hati mengenangkan nasib anak istimewa. Sistem pembelajaran di mainstream berubah pantas dari masa ke masa, namun pendidikan anak istimewa masih di takuk lama. Yang mampu belajar diletakkan bersama anak tipikal dengan harapan si istimewa mampu mengubah diri seiringan dengan yang tipikal.


Bagaimana hati tak resah, terutama bila awal tahun menjelma. Bertabahlah semua, semoga kita dipermudahkan urusan dalam menghadapi ujian ini...aamiin









0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...