اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, February 12, 2012

Perkembangan Bahasa Pertuturan Anak Autisme - Syahmi


   
Bahasa merupakan masalah besar bagi golongan istimewa ini. Lebih malang lagi ada antara mereka yang langsung tidak boleh bertutur walaupun hendak memanggil ibu dan ayah. Hanya bahasa-bahasa pelik dikeluarkan untuk menggambarkan sesuatu. Jika berkehendakkan sesuatu pula, mereka akan menarik tangan kita bagi membantu mendapatkan apa yang dihajati.

' Sifon ' bagi Syahmi - Apartment Permint Harmoni

'Ceeee' bermaksud lori bagi  Syahmi

Yang pasti perkembangan bahasa anak-anak istimewa ini memang ketinggalan  jika hendak dibandingkan dengan anak tipikal yang seusia. Bagi Syahmi pula, dia mula mengucapkan perkataan yang jelas ketika umurnya 4 tahun ebih. Sebelumnya, dia menggunakan bahasa pelik seperti 'ceeee' untuk kenderaan seperti lori dan bas.

Semasa di awal zaman kanak-kanaknya kami menetap di sebuah apartment dimana Syahmi menamakan rumah bertingkat-tingkat ini dengan bahasanya sendiri iaitu 'sifon'. Entah dari mana kamus digunapakai...kami sekeluarga pun pelik mendengarnya...

Alhamdulillah....Syahmi masih diberikan kesempatan untuk bertutur oleh-Nya, sedangkan ada lagi anak-anak autisma yang lain masih tidak boleh bertutur  walaupun usia telah menjangkau 7-8 tahun. Berteka-tekilah ibubapanya menghitung hari menunggu dengan penuh harapan moga-moga anak kesayangan mereka boleh bertutur seperti anak-anak lain.


Bas Bandar Kuala Terengganu

Naik Bas Bandar

Memandangkan lori, garbage truck, bas menjadi minatnya yang utama, kami sekeluarga mengambil peluang menaiki Bas Bandar untuk ronda-ronda sekitar bandar Kuala Terengganu apabila hujung minggu. Sambil melihat-lihat ke kiri dan ke kanan, kami memberi peluang Syahmi bebas bercerita tentang 'Bas Bandar' yang unik serta lain dari yang lain. Walaupun dengan ayat yang 'tonggang-langgang', sebagai ibubapanya kita haruslah menjadi pendengar setianya tanpa jemu sementara menegur kesalahan susunan ayat-ayat yang digunakannya. Pengalaman di sekitar tahun 2009 ini banyak membantu Syahmi mempunyai keyakinan diri untuk bertutur.

   
Syahmi juga menjalani Speech Theraphy di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Sesi theraphy pertuturan yang dikendalikan oleh kakitangan yang terlatih dijalankan sebulan sekali selama 2 tahun. Pada pendapat saya merujuk kepada kes Syahmi, kaedah yang lebih berkesan ialah dengan penglibatan  dan kerjasama antara ahli keluarga. Jika setiap ahli keluarga mengambil perhatian dan benar-benar ingin membantunya, cuba perbanyakkan masa melayan dan memahami bicaranya tanpa putus asa. Sesuatu peningkatan yang menakjubkan pasti terhasil!


Sekarang, Syahmi boleh berkomunikasi dengan orang-orang sekelilingnya walaupun dengan menggunakan Bahasa Melayu baku. Memang jelas Syahmi lebih mudah menggunakan Bahasa Inggeris tetapi memandangkan masyarakat sekeliling di sini lebih mengutamakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan  maka kami lebih mengutamakan bahasa ibunda kita. Tidak dinafikan bahawa setiap kali exam Syahmi lebih cemerlang dalam subjek Bahasa Inggeris namun penguasaan Bahasa Melayu juga perlu dititikberat memandangkan silibus baru persekolahan yang kembali menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara.


Lima  tahun yang lalu doktor pakar mengesahkan Syahmi dikategorikan sebagai mild autisme, bercakap hanya dengan beberapa patah perkataan yang amat sukar difahami oleh orang di sekelilingnya. Namun setelah tahun demi tahun berlalu, perkembangan bahasanya makin memberangsangkan. Kekadang tak terjawab kita dengan soalan-soalannya yang bertalu-talu. Sesungguhnya betapa hebat kurniaan Mu ini.....alhamdulillah.

6 comments:

ayu_irawan said...

seronok bace perkembangam syahmi..ank sulung sy Aleeya pn mild autism..last yr bru kami dpt tau..2pn sbb dia still x cakap lg..lani 31/2thn..n tgh mnjlkn speech therapy..hope sgt2 aleeya bleh ckp..opss..salam perkenalan...:)

ayu_irawan said...

**menjlnkan

Smsaroni said...

tq...ayu irawan kerana sudi menjenguk laman yg tak seberapa ni...saya mmg willing nak bertukar2 fikiran dgn ibubapa yg mempunyai anak2 autisme....semoga Allah mempermudahkan Aleeya dgn perkembangan yg positif dr masa ke semasa...menurut citernya terapy mengurut lidah juga baik untuk perkembangan pertuturan...cuba jgn tak cuba!

zaha said...

salam..en.syamsul..sebelum syahmi boleh bercakap secara jelas mcmaner die berkomunikasi?anak saya 3 tahun..ckp byk..tapi x paham..mcm bahasa jerman pon ader...nak apa2 sume pakai tarik tangan saya dan ibunya..

Smsaroni said...

zaha-Syahmi pun memang mcm tu dulu....kami pun kata bahasa Jerman....sebenarnya anak kita tu jenis yg banyak idea yg nak dituturkan cuma kekangan yg ada pada dia menyebabkan bahasa yg dikeluarkan tidak jelas....susah2 sgt sbb tu dia tarik jer tangan kita untuk dapatkan sesuatu....menurut pengalaman saya dgn perkembangan Syahmi...setahun dua lagi penggunaan bahasanya akan semakin jelas tapi jgn lupa guide dia di rumah, jgn lupa pergi Speech Therapy...InsyaAllah anak kita boleh!

zaha said...

oic..saya harap suatu hari nanti anak saya dapat juga bercakap n tunaikan solat mcm anak en.syamsul-syahmi..semoga syahmi terus maju hendaknya dan menjadi contoh pada anak2 istimewa yg lain..insyaallah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...