اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, February 22, 2012

Busyuk- Bushuk Pun Masyuk....

             Kalau garbage truck lalu, tentu ramai yang tutup hidung sebab tak tertahan dengan baunya tapi apa kata kalau kita sendiri yang bekerja jadi buruh-buruh town council.....kutip sampah dari rumah ke rumah kemudian berdiri bergayut di lori bersama deruan angin sampah sarap yang terdiri dari pelbagai jenis sisa......haiiii agak-agaknya sebulan tak larat nak makan!


            Tapi dalam keadaan tertentu bau busyuk dari 'air liur basi' yang masam, hapak, hangit bercampur-baur menjadi 'shedappp' bagi anak-anak kita untuk menjadi temannya di kala suka dan duka. Itulah namanya Bantal Bushuk yang mempengaruhi kehidupan seharian mereka. Kebiasaannya tabiat ini akan berkurangan apabila umur mereka makin meningkat.

Bantal busyuk sentiasa di riba!
   
            Bantal Busyuk amat penting bagi Syahmi sebab ia menjadi perisai untuk menutup telinga bila mendengar sesuatu yang menyakitkan telinganya seperti banyi letupan mercun, bunyi mesin kisar dan sebagainya. Diusung ke mana-mana walau ke shopping kompleks sekali pun.


Balik ke kampung pun Bantal Busyuk mesti ada!

            Pernah suatu ketika kami sekeluarga tertinggal Bantal Busyuknya di kampung (Kuala Kangsar, Perak)  setelah berbelas-belas kilometre memulakan perjalanan balik ke Kuala Terengganu. Terpaksalah  berpatah balik ke kampung untuk menyelamatkan  keadaan sebab Syahmi dah merengek tak dapat tidur lena di perjalanan.


            Bantal Busyuk juga menjadi bahan permainan kami di rumah dengan abang dan sepupunya untuk mengusik Syahmi. Dilambung ke sana ke mari seperti bermain netball bertujuan untuk mengajak Syahmi involve dalam aktiviti keluarga....maka terlompat-lompatlah Syahmi berusaha untuk mendapatkannya. Bukan bertujuan nak menyusahkan, cuma nak menjarakkan Syahmi dari dunianya yang tersendiri.  

Bantal Busyuk dah naik atas kepala!

Penyelamat dari tantrum si anak!

           Yang pasti  Bantal Busyuk ini juga berperanan besar jika hendak meredakan tantrumnya..... Walaupun dinamakan Bantal Busyuk kita sepatutnya tidak membiarkan ia benar-benar busyuk hingga ke tahap bau si garbage truck yang menjadi mukhadimah tadi.  Biasakan anak kita menerima 'sahabat baik'nya itu untuk dicuci supaya lebih bersih keadaannya. Selain lebih 'manis' dipandang, kesihatan anak juga harus diutamakan.


            Syahmi masih memiliki Bantal Bushuknya yang satu dari dulu hingga kini....cuma keadaanya yang telah  berubah secara fizikalnya dimana tidaklah segebu dulu  memandangkan usianya telah menjangkau 10 tahun....Inilah yang dinamakan Busyuk-busyuk tapi Masyuk! 

2 comments:

Norsyahidah said...

en samsul, kebetulan pulak..abil pun ada bantal busuk. da naik leper kna peluk/angkut sini sana. tapi kami hadkan setakat mana bantal busuk tu leh sampai..kalo jalan2, keluar je daripada kereta, bantal kna tinggal..no peluk2 hehe

smsaroni said...

Sekarang Syahmi buat bantal busyuk jadi teman tidur jer...sbb dia dah tahu malu agaknya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...