اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, February 14, 2012

Jalan-Jalan Cari Makan!

      Semenjak lahir lagi Syahmi keluar ikut tingkap disebabkan masalah 'big baby' iaitu seberat 4.4kg....itu kata doktor. Hakikatnya ada baby yang lahir secara normal walaupun beratnya 5 kg. Semua itu kuasa Tuhan.....dah tertulis di sana Syahmi akan dilahirkan pada 7hb September 2002 di Hospital Nur Zahirah, Kuala Terengganu melalui pembedahan.

Syahmi during infancy


      Masa baby memang comel kalau anak kita montel....ramai yang nak cubit pipi... geram katanya....Tapi bila dah besar montel,  ramai pula yang mentertawakan dengan pelbagai panggilan manja berupa ejekan sebenarnya.  Sekarang dalam usia 10 tahun,  Syahmi berketinggian 130cm dengan berat badan 35kg memang menampakkan susuk tubuh yang 'sihat'. Ini mungkin disebabkan faktor pemakanan dan kurangnya exercise disebabkan hobi yang hanya duduk mengadap laptop...kalau boleh 24jam. Tahun depan kita ubah penampilan ...ya Syahmi?

      Syahmi memang berselera makan kalau kena dengan gayanya. Satu advantage yang ada pada Syahmi, dia suka makan sayur seperti timun, carrot dan sebagainya. Biasanya dia boleh makan sayur mentah-mentah dijadikan ulaman seperti timun. Pernah satu masa kalau tak silap saya dua tahun yang lepas, dia boleh memakan hirisan timun dicicah 'budu' hasilan produk orang-orang Pantai Timur. Hari ke hari makin berselera hingga terpaksa ditegur sebab faktor kesihatannya. Masin-masin gitu....takut kecik-kecik lagi naik darah tinggi!


Laksa Kuala Kangsar
     Sebut pasal makanan kegemarannya, Laksa Kuala Kangsar memang menjadi pilihan No 1. Kalau balik ke kampung, menu ini yang dicari terutamanya di sekitar bandar Kuala Kangsar. Sampai merah mata menahan pedas pun tak jadi masalah.....kalau hati dah suka! Apa itu Laksa Kuala Kangsar? Bagi yang tidak pernah merasainya, perbezaan Laksa Kuala Kangsar dengan Laksa Penang adalah pada isinya yang kekuningan kerana diperbuat dari tepung gandum. Lebih lembut jika dibandingkan dengan isi Laksa Penang yang diperbuat dari tepung beras walaupun  lebih putih pula warnanya.


Laksam yg sedap rasanya!
   
Bercakap pasal selera di sebelah Pantai Timur ni, Syahmi amat menggemari Laksam dengan kuah bersantan dari campuran ikan selayang yang direbus lalu dihancurkan isinya.Lada hitam memainkan peranan untuk menyedapkan menu ini dengan ditumbuk halus lalu digabungkan dengan kuah bersantan tadi. Tanpanya...tempanglah rasa keenakkan laksam!
     
' Nasi Air ' Pak Da
       Selain dari laksam,  Syahmi juga suka makan 'Nasi Air' Pak Da di No 18 Tingkat  Atas Pasar Besar Kedai Payang. Memang cun hingga menjilat mangkuk dibuatnya. Tiap-tiap hari minggu Syahmi akan ke sana untuk menikmati 'Nasi Air' kegemarannya bersama keluarga. Dengan dihiasi oleh sayur taugehnya, hirisan kitab lembu dan cubitan daging, dibanjiri pula dengan kuah sup....memang cun rasanya 'Nasi Air' Pak Da. Kalau ada sesiapa yang datang ke Kuala Terengganu....cari-carilah 'Nasi Air' Pak Da di alamat seperti yang dinyatakan di atas.


       Selain dari makanan di atas, Syahmi juga makan beraneka jenis nasi yang terdapat di  Terengganu ini seperti Nasi Kuning, Nasi Kunyit, Nasi Minyak kecuali Nasi Dagang....sebabnya terlalu banyak rempah ratus seperti halba yang bertaburan dalam nasi tersebut.


      Terlalu asyik bercerita tentang makanan, terlupa pasal diet Syahmi.....bukan senang nak tukar penampilan kalau hanya angan kosong! Stop sampai di sini....lagi banyak cerita tentang makanan....lagi susah nak control pemakanan Syahmi....

       

2 comments:

Syahida said...

wow! tengok gambar makanan2 tu, rs nak terbang ke trgnu sekarang juga :-)
fyi, abil pun suka makan timun.

smsaroni said...

welcome....dicni syurga makanan...yg pelik rupa ada...yg pelik nama pun ada....mcm2 ada......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...