اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, April 22, 2012

Cabaran datang lagi!

        Sebenarnya dah lama saya mendengar desas-desus dari guru-guru Pendidikan Khas bahawa Syahmi akan di dedahkan dengan pertandingan pidato semenjak tahun lepas. Tapi ianya tidak menjadi sebab Syahmi enggan memberi kerjasama.


Tilawah Al Quran kali ini!

        Namun tahun ni, desas-desus itu bertiup lagi untuk membuka ruang kepada Syahmi bagi mengasah bakatnya  dalam tilawah Al Quran pula di peringkat daerah Kuala Terengganu. Dek kerana ini merupakan perkara baru baginya, challenge yang paling getir buat saya dan isteri ialah untuk membina keyakinan diri Syahmi bagi berhadapan dengan orang ramai dalam suasana pertandingan.

     
        Sebagai ibubapa, saya berasa lebih teruja dan tercabar untuk mencari pendekatan terbaik supaya Syahmi lebih berkeyakinan bagi  mengawal emosi semasa pertandingan dijalankan. Harus diingat bahawa cabaran ini bukan terhadap anak-anak normal, tapi anak autisme yang memang diketahui mempunyai pelbagai kekangan semulajadi umpamanya masalah sensory.

     
         Contohnya, kalau kita tidak selesa apabila mendengar kilat dan petir bila hari nak hujan, bagi Syahmi reaksinya agak berlebihan dibandingkan dengan kita insan normal. Bagaimana nanti agaknya keadaan dia yang akan naik ke pentas untuk berhadapan dengan hadirin buat pertama kalinya? Ya Allah ya tuhan ku....bantulah anugerah Mu ini apabila melalui situasi yang sebenarnya  nanti.....hanya pada Kamu tempat ku meminta...amin.


Ayah tidak mengharap kamu sebaik Qari Kebangsaan ini!


         Semoga dipermudahkan olehNya terhadap cabaran yang akan dilalui oleh Syahmi. Tilawah yang akan berlangsung pada 10hb Mei 2012 nanti, akan membuka lembaran baru buat anak istimewa ini untuk membina keyakinan diri. Syahmi sebenarnya amat berkebolehan, cuma ianya belum terserlah dan perlu digilap. Diharap cabaran kali ini dapat diharungi hasil  kerjasama ibu dan ayah serta guru-guru sekaliannya.


        Kejayaan tidak datang dengan bergolek! Lebih manis untuk dikecapi jika ianya terhasil dari penat lelah dan usaha keras. Ayuh Syahmi! hari-hari kita berlatih untuk melancarkan bacaan Surah A'Basa supaya impian kita jadi nyata. Kalau tidak dipecahkan ruyung, masakan dapat sagunya....InsyaAllah....


       
        

2 comments:

syida said...

Syahmi BOLEH!!

Semoga dipermudahkan semuanya...Amin.

smsaroni said...

Doa dr semua sahabat di AM amat bermakna bagi saya....tq semua!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...