اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, April 12, 2012

Eye-Contactnya Ke Laut.....

 

'Dari mata jatuh ke hati', ini perumpamaan orang Melayu lama. Maksudnya melalui pandangan mata boleh melahirkan rasa cinta di hati seseorang. Sayangnya bagi sesetengah insan, pandangan matanya ke laut (bahasa kelakarnya), terutama bila berdepan dengan seseorang. Mungkin dia seorang pemalu ataupun seorang insan autisme?

Good eye-contact

Pernah suatu ketika saya menyangkakan anak saya amat pemalu orangnya kerana sering mengelak pertembungan mata setiap kali berhadapan dengan orang-orang yang tidak dikenalinya. Apabila saya mengetahui melalui pembacaan tentang ciri-ciri  autisme, maka terkejut yang amat sangat rasanya kerana saya tidak menyangka eye-contact yang lemah juga tergolong dalam ciri-ciri autisme.

 
Namun kita sebagai ibubapa anak autisme, jangan memandang remeh persoalan ini. Perhubungan sosial akan terjejas kerana masalah eye-contact. Kebanyakan dari kita akan berasa kurang selesa apabila  berbual mesra dengan rakan yang lemah eye-contactnya kerana melalui pandangan matalah kita dapat menbaca response yang ditunjukkan terhadap sesuatu topik perbualan. Perbualan menjadi kaku kerana kelemahan sosial skill yang penting  ini (eye-contact).


Tiada kemesraan dalam perhubungan  jika tiada eye-contact 

Usaha  yang paling mudah dan  boleh dipraktikkan di rumah bagi membiasakan anak istimewa kita mahir dalam memberi tindakbalas terhadap pertembungan dua pasang mata ialah dengan  menarik perhatiannya  terhadap mata kita seperti berlakon seolah-olah kita sedang sakit di bahagian mata. Lakonan mesti mantap sebab ibubapa anak istimewa mesti kreatif dalam segala hal. Biasanya anak-anak kecil boleh tertipu dengan helah sebegini. Tipu yang diharuskan....

Beri peluang pada si puteri melakukan makeover terhadap si ibu!

Jika anak perempuan pula, arahkannya menjadi jurusolek tidak bertauliah seketika untuk dibuat makeover terhadap wajah si ibu terutamanya di bahagian mata. Pasti si cilik akan bergembira sambil si ibu  boleh  bertanya soalan-soalan  menarik minatnya sambil  menggalakkan mata si anak tertumpu ke mata si ibu. Biar makeover kurang menjadi, asalkan matlamat kita tercapai.


Menurut pengalaman saya terhadap putera saya Syahmi, masalah eye-contact bagi anak autisme boleh diminimakan dengan usaha-usaha kita yang berterusan semenjak mereka kecil lagi.. Semakin meningkat usianya kita boleh memberi teguran membina kepadanya berupa peringatan dan galakan tetapi bukan dalam bentuk 'condemn'.


Sebelum mengakhiri bicara rasanya satu lagi idea untuk membina eye-contact yang baik anak-anak kita ialah dengan kemahiran berposing di hadapan kamera. Tak percaya??  Tengok gambar di bawah ni.....


Perfect eye-contact!
         
           

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...