اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Saturday, December 1, 2012

Bean Bags : Murah Dan Selamat Untuk Kanak-kanak


Sifat semulajadi kanak-kanak adalah suka bergerak. Pergerakan boleh didefinasikan sebagai bentuk gerak (movement) yang dilakukan seseorang dimana ia menyebabkan berubahnya kedudukan (pergerakan lokomotor) ataupun kekal di tempat tersebut (bukan lokomotor).


Maka untuk menyesuaikan dengan sifat semulajadi kanak-kanak ini, maka konsep belajar sambil bermain telah diperkenalkan samada secara formal mahupun tidak formal. Konsep ini lebih mudah difahami oleh kanak-kanak bagi membina kemahiran motor kasar mereka. KEMAHIRAN MOTOR KASAR adalah kawalan pada tingkah laku yang memerlukan banyak otot dan membolehkan kanak-kanak bergerak balas dengan persekitarannya. Ini melibatkan kemahiran mereka berjalan, berlari, melompat dan sebagainya.


Murah, mudah diperolehi serta selamat


Oleh itu bagaimanakah fungsi bean bags dalam permainan kanak-kanak? Dengan pelbagai pilihan warna dan bentuk serta strukturnya yang lembut, pastinya tidak membahayakan dan amat sesuai untuk kanak-kanak bermain. Sementara guru atau ibubapa harus berperanan untuk menunjuk ajar pergerakan supaya dapat diikuti oleh mereka samada cara berkumpulan mahupun individu. Pergerakan tertentu dalam permainan tidak secara langsung dapat membina daya imbangan, fleksibliti serta keupayaan mengkoordinasi pergerakan.


Lambung dan sambut

Imbangan disamping meningkatkan daya fokus anak-anak


Bean bags toss........menggunakan bahan kitar semula (tayar terpakai)


Another bean bags toss game


Bean bags target


Bean bags toss.......idea yang sangat menarik


Fakta dari kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang gagal menyambut dan membaling bola dengan baik, cukup membuktikan mereka mempunyai kelemahan dalam kemahiran motor kasar. Bagi memastikan tumbesar kanak-kanak seimbang,  maka seharusnyalah kita memastikan mereka dapat menguasai kemahiran asas supaya dapat  melahirkan generasi yang berkebolehan dan berupaya menyerlahkan bakat terpendam masing-masing.

Jika kegiatan 'indoor' seperti permainan playstation mendorong kanak-kanak dengan sikap individualistik serta kurang bersosial, apa kata kita ke taman permainan bagi mendedahkan mereka kepada konsep permainan secara berkumpulan supaya akhirnya dapat  menerapkan nilai sosial yang lebih baik.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...