اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, February 1, 2013

Si Cilik Saintist Autisme.....



Ujikaji Sains 
             
Subjek Sains memang interesting! Menurut kata anak autisme saya yang berada di Tahun 5, SK Seri Budiman II, belajar matapelajaran Sains seronok bila melakukan ujikaji tertentu. Kalau cikgu hanya bercakap tanpa aktiviti.....tentu blurrrr si anak ini. Apa tidaknya, bila cikgu membincangkan berkenaan topik pembiakan.....misalnya pokok buluh tentulah dari rebungnya. Sedangkan anak-anak zaman kini tidak pernah ambil kisah tentang kewujudan rebung dalam kehidupan seharian.

Ujikaji pertama Tahun 5 tentang topik Mikroorganisme bagi membuktikan kewujudan fungi yang hidup serta membiak. Murid-murid diarahkan untuk menyediakan sekeping roti yang direnjis-renjiskan dengan sedikit air lalu dimasukkan ke dalam palstik lutsinar. Dibiarkan beberapa hari dan dicatatkan pemerhatian bermula hari 1 hingga hari ke 5.


Arahan , hasil  lakaran dari pemerhatian


Hasil Ujikaji  Syahmi......
                           
Kita harus menerima hakikat bahawa proses pembelajaran yang diterima secara optimal oleh seseorang individu biasa adalah melalui beberapa kaedah iaitu secara intelektual (belajar dengan memecah masalah dan merenung), somatis (belajar dengan bergerak dan berbuat), auditori (belajar dengan bercakap dan mendengar) juga visual (belajar secara melihat serta mengamati dan menggambarkan).


Bukan niat saya untuk berangan tinggi melangit agar anak autisme saya menjadi seorang saintist suatu masa nanti. Cuma untuk menyatakan bahawa anak autisme lebih memerlukan kepada pengajaran yang menitikberatkan elemen seperti melakukan gerak kerja dan visual iaitu pengamatan mata bagi membantu golongan ini menerima pembelajaran secara lebih berkesan.


Luangkan masa kita untuk mereka. Apakata kita ke kampung, mulakan untuk memperkenalkan mereka dengan riwayat buluh yang bermula dari rebungnya. Tinggalkan dunia gadget yang menjadi obsessi mereka buat sementara waktu. Untuk menjadi saintist, bukan hanya mengadap gadget 24 jam!

                   
Tahukah anak-anak kita,  rebung
 juga boleh dimakan?

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...