Ujikaji Sains |
Subjek Sains memang interesting! Menurut kata anak autisme saya yang berada di Tahun 5, SK Seri Budiman II, belajar matapelajaran Sains seronok bila melakukan ujikaji tertentu. Kalau cikgu hanya bercakap tanpa aktiviti.....tentu blurrrr si anak ini. Apa tidaknya, bila cikgu membincangkan berkenaan topik pembiakan.....misalnya pokok buluh tentulah dari rebungnya. Sedangkan anak-anak zaman kini tidak pernah ambil kisah tentang kewujudan rebung dalam kehidupan seharian.
Arahan , hasil lakaran dari pemerhatian |
Hasil Ujikaji Syahmi...... |
Kita harus menerima hakikat bahawa proses pembelajaran yang diterima secara optimal oleh seseorang individu biasa adalah melalui beberapa kaedah iaitu secara intelektual (belajar dengan memecah masalah dan merenung), somatis (belajar dengan bergerak dan berbuat), auditori (belajar dengan bercakap dan mendengar) juga visual (belajar secara melihat serta mengamati dan menggambarkan).
Bukan niat saya untuk berangan tinggi melangit agar anak autisme saya menjadi seorang saintist suatu masa nanti. Cuma untuk menyatakan bahawa anak autisme lebih memerlukan kepada pengajaran yang menitikberatkan elemen seperti melakukan gerak kerja dan visual iaitu pengamatan mata bagi membantu golongan ini menerima pembelajaran secara lebih berkesan.
Luangkan masa kita untuk mereka. Apakata kita ke kampung, mulakan untuk memperkenalkan mereka dengan riwayat buluh yang bermula dari rebungnya. Tinggalkan dunia gadget yang menjadi obsessi mereka buat sementara waktu. Untuk menjadi saintist, bukan hanya mengadap gadget 24 jam!
Tahukah anak-anak kita, rebung juga boleh dimakan? |
0 comments:
Post a Comment