اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, February 28, 2013

Terapi Pertuturan



Bukan semua manusia dianugerahi kebolehan bertutur. Jadi, bagi kita yang memiliki nikmat yang amat berharga ini, maka jagalah pertuturan kita seharian supaya disenangi sesama manusia dan dirahmati oleh-Nya. Ingatlah bahawa sesungguhnya lidah itu ada kalanya lebih berbisa dari mata pisau yang tajam!
                                     
Namun demikian, terdapat juga golongan tertentu yang tidak dikurniakan kebolehan bertutur seperti orang lain. Malahan golongan ini perlu dibantu untuk diperbaiki masalah pertuturan mereka agar dapat menjalani kehidupan yang lebih sempurna di dalam masyarakat. Kes-kes seperti ini biasanya akan dirujuk ke sesi terapi pertuturan di hospital-hospital kerajaan mahupun yang dikelola oleh pihak swasta. Golongan ini terdiri dari mereka yang mengalami masalah :


                    a)  KECELARUAN BAHASA
                       - Kecelaruan bahasa reseptif (pemahaman)- kesukaran memahami serta mengikut
                          arahan juga berinteraksi
                       - Kecelaruan bahasa ekspresif (lafaz)- kesukaran membuat ayat panjang
                          bersesuaian dengan umur
                          Terdapat juga masalah ini berlaku di kalangan orang dewasa seperti
                          pesakit strok

                    b)  KECELARUAN PERTUTURAN (pelat)
                         Sukar menuturkan perkataan dengan betul
                      -  menggantikan satu bunyi kepada bunyi yang lain
                         Contohnya : susu - 'cucu'
                      -  menghilangkan sukukata pertama
                         Contohnya :  minum - 'num'

                    c)  PERTUTURAN YANG KURANG LANCAR (Gagap)
                      - Bercakap dengan menyebut sukukata berkali-kali, tertahan-tahan mahupun
                         terhenti-henti
                         Contohnya : sa sa sa saya makan nasi

                    d)  KECELARUAN SUARA
                      - Individu yang sukar menjana suara yang bersesuaian hingga menjejaskan
                         kualiti suara menjadi garau,serak juga suara berangin

                    e)  KESUKARAN MENELAN
                      - Susah atau sakit untuk menelan makanan disebabkan penyakit,
                         masalah sistem saraf atau penghidap strok
                         

Merujuk kepada kes-kes yang tersebut di atas, maka antara kumpulan yang lazimnya disyorkan untuk menjalani terapi pertuturan bagi membantu mengatasi masalah masing-masing antaranya termasuklah :

                    a)  Kanak-kanak Autisme
                    b)  Kanak-kanak Down Syndrome
                    c)  Kanak-kanak Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD)
                    d)  Seseorang yang mengalami masalah sumbing bibir dan lelangit
                    e)  Seseorang yang mengalami serangan angin ahmar (strok)
                    f)  Seseorang yang mengalami Traumatic Brain Injury
                    g)  Individu yang mengalami masalah pendengaran
                    h)  Individu yang mengalami masalah gagap,sengau dan pelat


Masalah pertuturan yang dihadapi oleh kumpulan-kumpulan yang tersebut di atas tidak  bersamaan antara satu sama lain. Lain kumpulan lain pula pendekatannya. Di sini, saya hanya ingin membincangkan Terapi Pertuturan di kalangan kanak-kanak autisme yang biasanya mengalami masalah pengulangan, penggantian konsonan dan ada juga yang pelat. Pegawai Pemulihan Pertuturan akan membuat penilaian menyeluruh dan melihat potensi kanak-kanak autisme tersebut untuk berkomunikasi.

Kebiasaannya beberapa bentuk pengajaran yang dilihat amat berkesan untuk membantu kanak-kanak autisme antaranya :


                    a) PENGAJARAN SECARA TERUS

                    -   Umpamanya latihan membunyikan vokal


Sebut betul- betul ...... aaaa, eeee. iiiii, oooo, uuuu


                    b) PENGAJARAN MENERUSI AKTIVITI

                     -  Permainan yang dapat menarik minat kanak-kanak
                         untuk berinteraksi

                   
Alat bantu yang mudah untuk dibuat sendiri di rumah!


                    c) PENGAJARAN BERDASARKAN PERSEKITARAN

                    -  Sebarang objek di persekitaran juga boleh membantu mewujudkan
                        interaksi dua hala
                     

Pengajaran yang lebih santai
           

Namun, terapi pertuturan tidak harus terhenti hanya di bilik terapi pertuturan. Aplikasikan  idea tersebut semasa di rumah supaya proses ini berkesinambungan bagi menampakkan perkembangan yang lebih baik terhadap si anak autisme.

Sesungguhnya tiada yang mustahil selagi kita berusaha, yakinlah anak-anak autisme juga boleh!

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...