اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, August 3, 2014

Teman lama...Pok Din....



Saya dan Pok Din (kanan)

               Pok Din berusia pertengahan 50an, namun Pok Din nampak berumur dari usianya. Maklumlah makan minumnya hanya ditanggung hasil dari sebatang penyapu dan penyodok sampah. Masakan boleh dibandingkan dengan mereka yang hanya berada di pejabat memegang pen, memakai pakaian berjenama. Namun, sinar wajah tetap ada, sinar keimanan.


               Semenjak saya berpindah ke apartment tempat Pok Din bekerja sebagai Tukang Sapu, dialah tempat saya dan keluarga berteman. Bila saya bawa Syahmi bermain-main di playground kat bawah, pasti Pok Din ada untuk mengiringi anak ini sambil tetap meneruskan tugasnya menyapu di kawasan apartment. Syahmi ketika itu baru berusia 3 ke 4 tahun. 'Bahasa German' Syahmi masa tu sering membuat Pok Din gelak kecil. Jalan-jalan turun naik lift dengan Syahmi. Namun ketika itu saya, apatah lagi Pok Din masih belum mengesyaki Syahmi anak istimewa disebabkan simptom-simptomnya yang sangat minima.


Ketika inilah Syahmi (kiri) dan Syawal (abang Syahmi) sangat rapat dengan Pok Din...
sayangnya saya tidak pernah mengambil gambar kenangan mereka bersama

              Raya kali ini, kami menziarah Pok Din dan keluarganya di Seberang Takir. Meleleh air liur tengok hidangan Pok Din untuk tetamunya. Kalau rumah orang lain disediakan Nasi Minyak, Nasi Beriyani dan sebagainya, tapi di rumah Pok Din cukup hanya nasi putih, berlaukkan Ikan Singgang, petai rebus, sambal belacan. Bertambah-tambah nasi dari sepinggan kemudian sepinggan lagi Syahmi makan dengan lahapnya.


Meleleh air liur dibuatnya....sedappp!

Biar kehidupan susah asalkan hati tenang seperti
 Pok Din dan keluarganya....

Pertemuan kami dengan Pok Din seisi
 keluarga, jumpa lagi di lain masa Pok Din...InsyaAllah

              Terima kasih Pok Din suami isteri juga anak-anaknya. Cepat benar masa berenjak. Lapan tahun berlalu, kami telah berpindah ke rumah lain demi kemudahan persekolahan anak-anak.  Pok Din kini telah bercucu, anak-anak pun ada yang dah jadi misi, kerani. Pok Din dah boleh tarik nafas lega, tanggungjawab terhadap  anak-anak kian berkurang. Semoga Pok Din sihat selalu dan sentiasa di bawah perlindungan-Nya....aamiin


               .

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...