اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, November 9, 2014

Mesti Lulus Yang Ini Dulu.....



Tahun depan anak ini akan melangkah ke sekolah menengah....

          Tahun depan, si anak akan melangkah ke sekolah menengah. Hala tuju anak ini seterusnya bergantung pada keputusan UPSRnya nanti. Namun, sebagai ibubapa kita kena fikirkan juga bahagian-bahagian tertentu yang masih belum dikuasai oleh si anak. Mungkin selama ini si anak telah terbiasa ibubapa yang sentiasa bersedia membantunya.


Pernahkah anda terfikir?

Kemahiran yang ini tidak harus dipandang ringan. Jika di sekolah rendah, mungkin 'tie sangkut' dibekalkan bagi kemudahan murid-murd. Namun apabila masuk ke sekolah menengah, tiada lagi 'tie sangkut' dibenarkan. Hendak atau tidak, tiap pelajar lelaki terutamanya dikehendaki memakai tie mereka yang dewasa. Semoga anak saya dapat menguasai kemahiran ini sebelum 2015 menjengah.

       
Sangat memudahkan.....gambar dari Mr Google

Bagaimana dengan kemahiran mengikat tali kasut? Anak istimewa autisme biasanya mengalami masalah fine motor skills. Semasa di sekolah rendah dulu mungkin kita menyediakan mereka dengan kasut sekolah berzap-on. Apabila di sekolah menengah, kebiasaannya pihak sekolah hanya membenarkan pelajarnya memakai kasut bertali. Mereka perlu ditunjukajar sedikit demi sedikit setiap kemahiran tersebut. Mungkin mudah bagi anak-anak yang tipikal, tapi agak sukar bagi seseorang anak istimewa untuk melakukannya.


Pelbagai jenis ikatan tali kasut.....gambar dari Mr Google
         
Proses pembelajaran anak istimewa berbeza sekali jika dibandingkan dengan anak tipikal. Kesabaran kita mendidik anak istimewa akan  menjanjikan perkembangan yang memberangsangkan. Jangan dipandang ringan walau hanya sebesar zarah pencapaian mereka itu. Berikan sokongan dan penghargaan atas setiap pencapaian mereka yang sedikit itu, kerana yang sedikit itu lama-lama akan menjadi bukit.


Semoga anak saya dapat menguasai kemahiran asas ini dengan baik kerana persaingan mendatang akan lebih hebat lagi apabila berada di kalangan mereka yang tipikal di peringkat menengah nanti. Jika perkara-perkara asas yang ini pun belum lulus, bagaimanakah agaknya yang lain-lainnya?


Cepat, cepat jangan berlengah lagi...yang ini mesti lulus dulu!


         
           
                   

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...