اللهم انت لهاولوعظمت فرجها بفضل بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah! Engkau Jua BagiNya. Jikalau Ia Sukar, Lapangkanlah baginya dengan kelebihan بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, August 24, 2015

Qada dan Qadar-Nya





Tiap hari duit poket dengan jumlah tertentu dibekalkan buat si anak ketika ke sekolah. Tapi kelmarin, apabila diskodeng dompetnya ketika balik dari sekolah tiada berbaki walau sekeping RM1.00. Yang tinggal hanya duit-duit syiling di bahagian berzip bersebelahan.

Sengaja bertanya untuk mengetahui jawapan si anak. "Banyak belanja hari ni?" Jawab si anak, "Dah terpaksa sebab beli 'kepok' lekor dua kali, yang pertama, tak sengaja 'kepok' terjatuh ke lantai, jadi kena beli sekali lagi". "Tak ada rezeki, dah QADA dan QADARnya begitu" hujah si anak untuk  membela diri.

Wah, hebat kamu! Pandai berbicara sekarang. Tahniah..tahniah anakanda walau perasaan orang tua mu ini bercampur-baur, bangga ada, terkesima pun ada dan tak kurang juga hati bagaikan digeletek nak tergelak. Pokoknya macam-macam rasa ada....Yang nyata, masih jauh lagi perjalanan kehidupan mu, banyak lagi keadaan yang akan menguji keredhaan mu pada konsep rukun imam tersebut.

Syahmi ketika waktu rehat di sekolah memang kuat berbelanja untuk makanan. Minum hanya air kosong yang dibawa dari rumah. Nasi minyak atau nasi ayam merupakan menu wajib setiap hari. Ditambah pula dengan menu jajanan seperti  keropok lekor. Alhamdulillah, Syahmi dikurniakan selera makan yang baik.

Dalam usianya yang kian menghampiri 13 tahun September ini nanti, ketinggiannya telah menjangkau 163cm dengan berat badan 64kg. Ketinggian yang telah jauh mengatasi ibunya. Pejam celik pejam celik, dah besar anak ku....Syahmi



0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...